123458 ima található a honlapon, összesen 300213 imádkozás. Regisztrálj, majd kattints és imádkozz!
Szent II. János Pált (Karol Józef Wojtylát - 1920-2005), az első lengyel származású pápát, nem véletlenül nevezték a "remény pápájának". Azok is tisztelték, s azokhoz is szólt, akik nem voltak a katolikus egyház tagjai. Karizmatikus egyéniségéből sugárzott a béke, a szeretet, az egyszerűség és a bölcsesség. Az év 365 napjára és az ünnepekre kínál mindennapi imádságot, olvasmányt, elmélkedést.
Maga a szentatya szólt hozzánk mindenről, ami fontos lehet az emberek válságoktól, háborúktól, viszályoktól gyötört életében. Ezzel a naponta két-három percet igénylő olvasmánnyal, mely útravalót, szellemi töltést és távlatot ad a köznapokhoz és az ünnepekhez, lélekemelő élményként olyan szívből jövő, egyszerű szavakkal szólt hozzánk, mint Jézus. A Mester nem tanítani akart, hanem segíteni. Ez a "pápai kalendárium" naponta néhány perc szellemi együttlétet jelent II. János Pál pápával, Krisztus földi helytartójával, esztendőről esztendőre útitársunk marad.
A buddhizmus és sintoizmus képviselőihez
Tiszteletreméltó barátaim, a buddhizmus és sintoizmus képviselői Japánban, boldog vagyok, hogy üdvözölhetem önöket ma. Mindenekelőtt köszöntöm önöket, mint a nemes és szorgalmas japán nép fiait. Az önök országa kiemelkedő fejlődést mutatott sok területen. Ugyanakkor továbbra is kötődött saját életstílusához, hangsúlyozva a tiszteletet, harmóniát és művészetet.
A Katolikus Egyház kifejezi megbecsülését az önök vallása és magas szellemi értékei miatt, amilyen a tisztaság, érzelmi szenvtelenség, a természeti szépség szeretete, s a jóakarat és együttérzés minden élőlény iránt.
Nagy örömet szerez annak tudata, hogy önök azért jöttek ide, hogy folytassák párbeszédüket és együttműködésüket... A témák, melyeket megvitatnak, ki-ki saját vallása álláspontjáról, az ember és természet kapcsolata és a kapcsolat a vallás és kultúra között. Mélyen meg vagyok győződve, hogy ezek a témák nagyon fontosak világunk jövője szempontjából. Valójában e meggyőződésem tükröződik első, Redemptor Hominis kezdetű pápai enciklikámban. Bizonyosak lehetnek abban, hogy én ezt a párbeszédet és a továbbiakat érdeklődéssel és nagyrabecsüléssel fogom követni.
Ezen a földön valamennyien a Teljes és Örök zarándokai vagyunk, aki egyedül képes arra, hogy az emberi egyén szívét üdvözítse és kielégítse. Teljesítsük be együtt az Ő akaratát az egész emberiség javára.
Nagaszaki szent vértanúi
Kedves barátaim, ma a sok zarándok egyike leszek, akik eljönnek ide, a Vértanúk Dombjára Nagaszakiban, arra a helyre, melyen keresztények pecsételték meg hitüket Krisztusban életük áldozatával. Győzelmet arattak a halál felett az Úr dicséretének felülmúlhatatlan tettével. A vértanúk emlékműve előtt imádságos lélekkel szeretnék életük titkába hatolni, szeretném, ha szólnának hozzám és az egész Egyházhoz, szeretném hallani üzenetüket, mely évszázadok óta is elevenen él. Akárcsak Krisztust, őket is olyan helyre vitték, ahol közönséges bűnözőket szoktak kivégezni. Mint Krisztus, ők is életüket adták, hogy mindannyian hinni tudjunk az Atya szeretetében, a Fiú megváltó küldetésében, a Szentlélek tévedhetetlen vezetésében.
Nisizakában, 1597. február 5-én huszonhat mártír tanúsította a Kereszt hatalmát. Ők voltak az elsők a vértanúk gazdag aratásában, mert később még sokan szentelték meg ezt a földet szenvedésükkel és halálukkal. Keresztények haltak meg Nagaszakiban, de a nagaszaki Egyház nem pusztult el.
Ma zarándokként jövök erre a helyre, hogy megköszönjem Istennek a nagaszaki mártírok életét és halálát. Köszönöm Istennek mindazok életét, akik, bárhol is legyenek, szenvednek Istenbe vetett hitükért, a megváltó Krisztus iránti hűségükért, és hűségükért az Egyház iránt. Minden korszak — a múltban, a jelenben és a jövőben is — megteremti fénylő példáit annak a hatalomnak, mely Jézus Krisztusban van mindenki épülésére.
A Vértanúk Dombjára jövök el ma, hogy tanúságot tegyek a szeretet elsőbbségéről a világban.
Testvériség keresztények és mohamedánok között
Párbeszéd a zsidókkal
Krisztus, az emberi lét világossága
Vajon Krisztus nem e jelben lépett be az emberiség történetébe? Vajon nem így merül fel előttünk az emberi történelem különböző korszakaiban? Nem létezett olyan korszak, melyben ne mondtak volna ellen Neki. És Ő kinyilvánította magát mindig újra, mint a fény, mely megvilágosítja az embert, ebben az ellentmondásban is.
Vajon a mi korunk ugyancsak nem nyilvánítja ki sokféle ellentmondását Krisztussal szemben? És vajon e században is újra nem mutatja meg magát úgy, mint a fény, mely megvilágosítja az embereket és népeket? Ma úgy valljuk Krisztust, hogy a fény jelét mutatjuk fel, Mária fiáét, a Betlehemben született Krisztusét, akit bemutattak a templomban, akit keresztre feszítettek és aki feltámadott. Egyszerű s ugyanakkor gazdag jel ez. Olyan gazdag, mint az élet, mert valójában az élet volt az emberek világossága (Jn. 1:4).
Krisztus az emberi élet világossága. Ő a világosság, mert eloszlatja az emberi élet sötétségét. Ő a világosság, mert megvilágítja rejtélyeit. Mert az alapvető kérdésekre határozott válaszokat ad. Ő a világosság, mert értelmet ad az életnek. Világosság, mert meggyőzi az embert nagy méltóságáról...
Éljünk Krisztusban a bemutatás világosságában. Vajon nem változik-e az egész világ egy óriási, kozmikus templommá az emberi szívben, ha az ember „lelki áldozatot” ajánl fel? Nem válik-e a teremtett lélek nagy, Krisztus-középpontú terévé, melyben a Szentlélek működik, minél inkább hagyja a kis emberi szív, hogy átjárja Krisztus világossága és a bemutatás templomává legyen?!
Az Úr bemutatása
Lumen ad revelationem gentium – világosságul a pogányok megvilágosítására.
Ezek a szavak először hangzottak el a jeruzsálemi templomban azon a helyen, ahol az anyák megtisztulási szertartását végezték elsőszülöttjük megszületése után. E szavakat az öreg Simeon mondta ki, aki próféta volt. Máriának és Józsefnek mondotta őket, akik a Betlehemben született gyermeket a templomba hozták.
Bár e szavakat csupán egyetlen helyen mondták ki, az igazság, melyet hirdettek, visszhangzott az egész templomban – az egész területen, melyet Izrael Istenének szenteltek, miközben várták a Messiást. E szavak betöltötték a jeruzsálemi templomot a sors világosságával, mely az örökkévalóságban fogant: „világosságul a pogányok megvilágosítására, és dicsőségül népednek, Izraelnek” (Lk. 2:32).
Vonuljunk körmenetben, hordozzuk e gyertyákat, a fény jelét, „amely minden embert megvilágosít” (Jn. 1:9). A Betlehemben született Krisztus jelét. A templomban bemutatott Krisztus jelét. A jelet, melynek sokan ellentmondanak (vö. Lk. 2:34). Valljuk meg Krisztust ebben a jelben. Vajon az Ő kortársai nem mondottak-e neki ellen? Annak a népnek gyermekei, melyhez Őt elküldték? De igen. Úgy történt: ellentmondtak neki. Hogy kioltsák a fényt, halállal sújtották Őt. Simeon megjósolta e halált, amikor így szólt anyjához: „a te lelkedet is tőr járja át” (Lk. 2:35).
A kereszthalál nem oltotta el Krisztus fényét. Nem roppantotta szét a kősír fedele... Tehát belépünk... fényt hordozva, Krisztus jelét, akit keresztre feszítettek és feltámadott. Simeon jóslata végig beigazolódott a kereszten és a feltámadásban: az ellentmondás jeleként – a fény jeleként.
Teljesedjenek be szavaid
Fiat mihi secundum verbum tuum – „Teljesedjenek be rajtam szavaid”.
Máriának e szavai akkor hangzottak el, amikor az angyali üdvözletet hallotta. Ismételjük el, és szívünkben elmélkedjünk róluk, amikor e szavakkal imádkozunk. Különös ékesszólással zengenek a holnapi ünnep világosságában, hiszen holnap lesz az Úr templomban való bemutatásának ünnepe. A liturgia minden esztendőben újból megemlékezik erről az eseményről karácsony után negyven nappal. Negyven nappal azután került erre sor, hogy Krisztus megszületett Betlehemben.
Ezt olvashatjuk Szent Lukácstól: „Amikor elteltek a Mózes törvényében megszabott tisztulás napjai, felvitték Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, ahogy az Úr törvényében elő volt írva: .Minden elsőszülött fiút az Úrnak kell szentelni.” Az áldozatot is be akarták mutatni, ahogy az Úr törvénye előírta: „Egy pár gerlicét vagy két galambfiókát.” (Lt 2:22–24).
Az áldás és bemutatás ezen alkalmából hallotta Mária a következő profétikus szavakat Simeon szájából: „Ő sokak romlására és sokak feltámadására lesz Izraelben, jel lesz, amelynek ellene mondanak – a te lelkedet is tőr járja át –, hogy sokaknak kiderüljenek a titkos gondolataik.” (Lt 2:34–35).
Imádkozás közben töprengjünk el azon a válaszon, amelyet Mária adott az angyali üdvözletre. „Fiat mihi secundum verbum tuum” – „Teljesedjenek be rajtam szavaid.”
Bosco Szent János
Szellemi egyesülés az evangélikusokkal
Szellemi egyesülés az anglikánokkal
Aquinói Szent Tamás lángesze
Realista és történelmi módszere alapvetően optimista és nyitott szellemiségű volt, ezért is hívjuk Aquinói Szent Tamást Doctor Communis Ecclesiae néven, az Egyház közös doktorának, miként VI. Pál hívta őt... de egyúttal Doctor Humanitatis is volt, mert mindig azonnal készen állt, hogy valamennyi emberi kultúra értékeit befogadja. Az angyali doktor, Tamás joggal állíthatta: „ Veritas in seipsa fortis et nulla impugnatione convellitur – Az igazság önmagában is erős, és semmi támadás nem gyengíti.” Az igazságot, akár Jézus Krisztust, mindig meg lehet tagadni, lehet üldözni, legyőzni, megsebezni, vértanúvá tenni, keresztre feszíteni; de mindig újraéled és feltámad, és nem lehet kiirtani az emberszívekből. Szent Tamás lángeszének minden hatalmát az igazság kizárólagos szolgálatának szentelte. Mintha valósággal szeretne mögötte eltűnni, nehogy megzavarja fényességét, hogy az igazság sugározzék elő” s ne ő maga, aki felmutatta.
Szent Tamás szerint a tárgyak hangjához való hűség a filozófiában ugyanaz, mint a teológiában a hűség az Egyház hangjához. Az ő szabálya, melytől sosem tért el, az az alapelv volt, mely szerint „Magis standum est auctoritati Ecclesiae... quam cuiuscumque Doctoris” – „Nagyobb hitelt kell adnunk az Egyház tekintélyének, mint bármely doktorénak”. Így az egyházi tekintély által kinyilvánított igazság a Szentlélek segítségével annak az igazságnak a mértéke, melyet az összes múltbéli, jelenlegi és jövőbeli teológus és doktor kifejez. Tamás tanításának tekintélyét az Egyház tekintélye adja. Ezért állította őt példaként, mintaként az Egyház a teológiai kutatók számára.
Szellemi egyesülés az orthodoxokkal
Credo in Spiritum Sanctum Dominum et vivificantem...
Hiszek a Szentlélekben, az Úrban és életadóban...
Az apostolok és atyák e hitét ünnepélyesen hirdette és tanítását megerősítette a konstantinápolyi zsinat 381-ben. Mi... spirituális egységben testvéreinkkel, akik a konstantinápolyi Ökumenikus Patriarchátus katedrálisában a jubileumi liturgiát celebrálják, ezt kívánjuk hirdetni magunk is, ugyanolyan tisztán és erősen tanítva ezt ebben az évben... ahogyan ama tiszteletreméltó zsinat hirdette és tanította tizenhat évszázaddal korábban.
Szeretnénk a II. Vatikáni Zsinat tanítását, a mi időnk zsinati tanítását ennek fényében megújítani, mert ez a zsinat lett a mi nemzedékeink hangja és elkötelezettsége, és szeretnénk a régi zsinatok tanítását mélyebben megérteni, különösen annak a zsinatnak a tanítását, melyet ezerhatszáz évvel ezelőtt Konstantinápolyban tartottak.
Tekintetünket annak a különböző tagokból álló egyetlen testnek a titkára függesztjük; ennek fényében fejezzük ki leghőbb vágyunkat, hogy elérjük ezt az egységet, Krisztus egységét, melyhez meghívást nyernek mindazok – Szent Pál szavai szerint – akik „meg vannak keresztelve egyetlen Lélekben, hogy egyetlen testet alkossanak”; mindazok, aki „ittak az egyetlen Lélek forrásából”.
A mai napon, amikor azokra az időkre emlékezünk, amikor az Egyház osztatlan volt, különös súllyal fejezzük ki ezt a kívánságunkat. Ezért kiáltjuk: „Ó áldott fény, hatolj be mélyen hűséges szolgáid szívébe.”
Amikor a szeretet és a béke nyelvét használjuk, ez lehetővé teszi számunkra, hogy párbeszédet folytassunk másokkal, még azokkal is, akik különböznek tőlünk. Ezzel a párbeszéddel kezdjük jobban megérteni egymást, lehetővé téve számunkra, hogy kövessük Jézust egy békésebb világ megteremtésében. A Kattints és Imádkozz egy lehetőség, hogy a most élő generációk a digitális világban megváltozzanak. "Isten hűséges és a reményünk benne olyan, mint egy szilárd horgony az égben."