93142 ima található a honlapon, összesen 221888 imádkozás. Regisztrálj, majd kattints és imádkozz!
Szent II. János Pált (Karol Józef Wojtylát - 1920-2005), az első lengyel származású pápát, nem véletlenül nevezték a "remény pápájának". Azok is tisztelték, s azokhoz is szólt, akik nem voltak a katolikus egyház tagjai. Karizmatikus egyéniségéből sugárzott a béke, a szeretet, az egyszerűség és a bölcsesség. Az év 365 napjára és az ünnepekre kínál mindennapi imádságot, olvasmányt, elmélkedést.
Maga a szentatya szólt hozzánk mindenről, ami fontos lehet az emberek válságoktól, háborúktól, viszályoktól gyötört életében. Ezzel a naponta két-három percet igénylő olvasmánnyal, mely útravalót, szellemi töltést és távlatot ad a köznapokhoz és az ünnepekhez, lélekemelő élményként olyan szívből jövő, egyszerű szavakkal szólt hozzánk, mint Jézus. A Mester nem tanítani akart, hanem segíteni. Ez a "pápai kalendárium" naponta néhány perc szellemi együttlétet jelent II. János Pál pápával, Krisztus földi helytartójával, esztendőről esztendőre útitársunk marad.
A katolikus iskola erkölcsi világképe
Az egész ember fejlődése, az oktatás lelki dimenziója és a szülők bevonása az oktatásba mindig is központi jelentőségű volt a katolikus iskolák erkölcsi világképében. Ez különösen igaz volt az általános iskolára, amelynél még szorosan kötődik egymáshoz a család, az iskola, a helyi közösség és az egyházközség. Nem hiányzott a középiskolák esetében sem ez a kapcsolat, ahol gyakran az egyházkerület adja az iskolai lelkészt, mivel az iskola egyben olyan hitbéli közösség is, ahol a középpontban az Oltáriszentség áll, s ahol lehet, a lelkipásztor közössége újabb kapcsot jelent az iskola és a helyi egyházközség között.
A katolikus iskolák azonban tudják, hogy folytonos igény mutatkozik a változtatás és javítás iránt, és ezért minél jobban ki akarják használni az elérhető lehetőségeket, hogy saját szerepüket és identitásukat kiteljesítsék. S jól tesszük, ha e ponton belegondolunk abba, pontosan mi is a katolikus iskola célja, milyen az identitása.
Ilyen emlékeztetőül szolgálhat az a dokumentum, amelynek címe „A katolikus iskola”, s melyet a Szentszék keresztény oktatással foglalkozó Szent Kongregációja adott ki 1977. márciusában. „A katolikus iskola” — mondja a dokumentum — „az egész ember fejlesztésének elkötelezettje, hiszen Krisztusban, a tökéletes emberben minden emberi érték kiteljesül és egységbe forr. Ebben rejlik az iskolák specifikusan katolikus jellege. Az a kötelessége, hogy az emberi értékeket saját jogukon kiművelje, s összhangba hozza azokat azzal a küldetéssel, hogy minden ember javát szolgálják, Krisztus alakjából ered. Az iskola feladata alapvetően a kultúra és a hit, valamint a hit és az élet összeegyeztetése.”
Az iskolai oktatás
Úgy tűnik, hogy a modern időkben azzal mérik egy bizonyos oktatási program vagy rendszer sikerét, milyen elismert végzettséget vagy képesítést ad, különös tekintettel valamilyen jövendő karrier kilátására. Ez leginkább az oktatás felsőbb szintjein érezhető, ahol létfontosságú a jövőbeni kilátások szempontjából, hogy az illető milyen pályát választ.
Ezért van az, hogy mostanáig a hangsúly arra esett, hogy az egyetemi vagy főiskolai tanmenet végcélként Ezért van az, hogy mostanáig a hangsúly arra esett, hogy az egyetemi vagy főiskolai tanmenet végcélként a diplomát célozza meg, hiszen a diploma tényleges garanciaként szolgált a sikeres pályakezdéshez.
Manapság azonban már túlságosan is tudatában vagyunk annak, hogy a diploma megléte nem jelenti azt, hogy az illető automatikusan állást is fog kapni. A goromba valóság nemcsak azt eredményezte, hogy a fiatalokon mély fásultság és kiábrándultság lett úrrá, hiszen közülük sokan nagyon keményen dolgoztak a diplomáért, egyúttal arra is fény derült, hogy valami nincs rendjén az oktatási rendszerrel.
Ebból adódik a kérdés: mi romlott el? Mit eredményezett a specializálódás a valóságban, a való életben? És mi lenne a bajra az orvosság?
Talán elgondolkodhatnánk az oktatás mögött rejlő életfilozófián: az oktatás az ember kiteljesítése. Ha valaki jó nevelésben részesült, az azt jelenti, hogy teljesebb személyiség, jobban felkészítették az életre. Jobban tudja értékelni az életet és amit az nyújtani tud számára, és azzal is inkább tisztában van, hogy neki mit kell nyújtania viszonzásképp a szélesebb emberi társadalomnak, így ha ehhez a filozófiához mérjük hozzá modern oktatási eszközeinket és céljainkat, talán sikerülne valami időtállóbb értéket nyújtanunk diákjainknak és tanulóinknak, valami ellenszert a gyakori korlátozások és az unalom ellen, hogy a távolabbi jövő bizonytalanságát ne is említsük... Azt kéne hangsúlyoznunk, hogy az oktatás, a nevelés az egész személyiség, az egész ember fejlesztését jelenti, nemcsak az intellektuális képességekét, hanem az érzelmi, fizikai, társadalmi fejlődés szükségét is.
Marillac Szent Mária-Lujza
Szent Vince energikus és realista beállítottságának másik bizonyítéka volt, hogy megteremtette a jótékonysági szervezet egységes és hatásos felépítését, amelyet aztán egyre sokasodó példák követtek. Magának Szent Vincének az irányítása alatt nevezték ki Marillac Szent Lujzát, hogy felügyelje és támogassa az „irgalmasokat”. Csodákat művelt, mondhatni, kisugárzása hatására sok „rendes falusi lány”, aki addig már segédkezett az Irgalmasrendieknél, döntött úgy, hogy követi az ő példáját, és teljességgel Istennek és a szegények segítésének ajánlja fel az életét.
Az Irgalmas Nővérek Társasága 1633. november 29-én látta meg a napvilágot. De Paul Szent Vince eredeti és nagyon igényes szabályzat betartását írta elő nekik: „Kolostornak ott lesznek nektek a betegszobák, kolostori celláknak bérelt szobák, kápolnának a plébániatemplom, kerengó'nek a városi utcák, kerítésnek az engedelmesség, rácsnak az istenfélelem, fátyolnak a szent szerénység.” A Társaság szellemiségét a következőképp összegezte: „Azt kell tennetek, amit az Isten Fia tett a földön. Eletet kell adnotok ezeknek a szegény betegeknek, a test életét és a lélek életét.”
Szent Vince anélkül, hogy korunk feminista mozgalmait ismerte volna, tudta, hogyan találjon intelligens és nagylelkű, hűséges és szilárd jellemű segítőtársakat korának asszonyaiban. A Társaság története egyedülálló módon világítja meg a nőiességnek azt a vonását, amely annak legmélyebb alkotóeleme: a gyöngédségre és szánalomra való elhivatottságot, amelyre az emberi fajnak mindig szüksége lesz. Mert az emberek között mindig vannak szegények. S a modern társadalmakban a szegénységnek mindig újabb formái kerülnek a felszínre.
Páli Szent Vince
A könyörületesség és szociális segítség eme kezdeményezőjének elhivatottsága még mindig bevilágítja azt az ösvényt, melyen ma fiai és leányai lépdelnek — az ő szellemében élő laikusok, azok a fiatal emberek, akik egy olyan lét kulcsát kutatják, mely megengedi, hogy magukat radikálisan hasznos munkájuknak és maguk feladásának szenteljék.
Szent Vince, hogy a szegényeket jobban szolgálhassa, azt kívánta, hogy „olyan egyházi embereket gyűjthessen maga köré, akiknek nincs semmilyen egyházi javadalmuk, s így a püspökök tisztes örömére teljesen a mezők és rétek szegény emberei megváltásának szentelhetik magukat a prédikálás, a hitoktatás és a gyónás eszközének segítségével, anélkül, hogy bármiféle jutalmat elfogadnának ezért”. A papoknak ebből a „lazaristák”-nak nevezett csoportjából hamarosan kialakult a Missziós Kongregáció. Szent Vince sosem szűnt meg „az Úr szellemét” töltögetni társaiba. Ó ennek a szellemnek a lényegét öt alapvető erényben határozta meg: egyszerűség, kedvesség felebarátunk iránt, alázatosság önmagunkkal szemben, s mint ennek a három erénynek a feltételét, önsanyargatás! és vallási buzgóságot, melyek bizonyos szempontból az előbbiek mozgatórugói. Azokhoz intézett intelmei, akiket elküldött, hogy hirdessék az Evangéliumot, telve vannak mély lelki bölcsességgel és lelkipásztori realizmussal — nem az a fontos, hogy az embert magát szeressék, hanem hogy Jézus Krisztust megszerettese másokkal.
Művészet és természet
Az első nagyobb festészeti kiállításnak a Vatikánban, amely amerikai festményekből állt, a következő címet adták: „A Teremtés tükre — az amerikai tájképfestészet 150 éve”. Amikor az ember ezeket a festményeket csodálja, akkor úgy gondol a természetre, mint Isten keze munkájának egyik példájára, erejének és szépségének kinyilvánítására, annak a nagylelkűségnek a kifejeződésére, amellyel felruházta a világot és felékesítette azt az emberi lények javára és örömére.
A természet eme visszatükrözéseiből emelkedik a teremtés dicsőségének teljes átérzése, s az ember méltóságának, mindenekelőtt pedig a Teremtő nagyságának őszinte átélése.
A zsoltáríró így kiált fel meghatottságában: „Uram, mi Urunk, milyen csodálatos széles e világon a te neved! Dicsőséged az egekig magasztalja a gyermekek és a kicsinyek ajka”. A művészek csakugyan nemes részt vállaltak az emberi civilizáció építéséből és Isten Országának előrevetítéséből a földön.
A népszerű kultúra mint elemi erkölcsiség
Az úgynevezett „népszerű kultúra” azoknak az elveknek és értékeknek az általánosságát jelenti, amelyek egy nép erkölcsi világképét alkotják. Ez a lelki jelleg az az erő, amely egy mélyebb szinten egyesíti az embereket, és amely a történelmi tapasztalatok hatására érlelődik meg bennük— néha nagy áron, nagy közös bánatok és gyászok alatt. Ez alkotja azt a közös alapot, amely előbb következik és mélyebbre hatol, mint a különböző ideológiai és politikai áramlatok.
Egyetlen nép sem formálódik ki e nélkül az alap nélkül. Semmilyen politikai kísérletezés, a demokrácia semmilyen formája nem élhet meg, ha nem folyamodhatik egy közös, alapvető erkölcsi világképhez. Egyetlen írott törvény szava sem elég, hogy az emberi társadalom létét szavatolja, ha az belső erejét nem valamely közös erkölcsi alapból meríti. Az ilyen „népszerű kultúra” nagyobbrészt a keresztény hithez kapcsolódik és ahhoz az oktatáshoz, amelyet évszázadokon át az Egyház nyújtott az embereknek.
Ez a kultúra ma több okból is veszélyeztetve van, néha úgy tűnik, teljesen el is fog bukni. Nagy gondot fordítsatok erre: ettől függ az Egyháznak és magának a társadalomnak a jövője is.
A „népszerű kultúrát” ma erősen befolyásolja a tömegkommunikáció, a média. Semmi kétségünk nem lehet afelől, milyen fontosak a tömegkommunikáció eszközei, mennyire befolyásolják a szokásokat és a közvéleményt...
Meg kell sokszoroznunk erőfeszítéseinket, hogy a média ne jelentsen veszélyt arra az alapvető erkölcsi beállítottságra, amely mindig is egy nép titkos erőforrását jelentette.
Csanádi Szent Gellért püspök és vértanú
Szent Gerhardus vagy Gellért személyisége három egymást követő alakban tűnik fel előttünk, melyek mindegyike a keresztény életre jellemző: a szerzetes, a hittérítő és a vértanú alakjában. A szerzetes Isten embere, aki életét teljesen Istennek szenteli, s imádkozással és munkával tölti el. A hittérítő, az apostol az, aki közli az Evangélium megmentő jó hírét, aki a keresztényeket az élet szentségére oktatja, a pogányokat pedig elvezeti a kereszténységhez. A vértanú az, aki teljesen átadja magát Istennek, mint szeretetének végső tanúbizonyságát, s mellé felajánlja imával eltöltött életét és igehirdető tevékenységét. Szent Gellért Isten embere volt, mert egész életét Istennek szentelte az engedelmesség szándékával.
Hogy hogyan tette ezt? A regula szabályainak megfelelően, s az imádság és a munka kétrétű harmóniájában.
Életével Szent Gellért tanúbizonyságot tett soha nem szűnő hittérérítő szolgálatáról. Nem a saját gondolatait vágyott kinyilatkoztatni, hanem Krisztus jó hírét. Azt is megértette, hogy egy rendezett egyházi közösség csak ezen a módon emelkedhet fel: hogy a Krisztussal való egyesülést keresi, és saját életét testvéreinek szolgálatában ajánlja fel.
A vértanúság megkoronázta ezt az Istennek szentelt, imádságban és térítői munkával eltöltött életet. Ez a vértanúság volt Szent Gellértnek új hazája, Magyarország és új népe iránti szeretetének végső tanúbizonysága.
Szent Gellért, a szerzetes, a hittérítő, a vértanú emlékműve a Duna fölött magaslik. A felemelt kereszttel kezében ma is arra int titeket: legyetek Krisztusnak és annak a testvéri szeretetnek a hitvallói, amely népetek között a kereszténység jele! Adjon nektek erőt Krisztus szelleme a Legáldottabbb Szűz hathatós közbenjárásával, aki ,Magna Domina Hungarorum" — a Magyarok Nagyasszonya.
A hívő és a kultúra világa
Folytonos elemzést és összegzést kell végeznünk, hogy végül nagy erőfeszítéssel ki tudjuk deríteni, milyen helyet is foglal el a kultúra világában a hívói; türelmes, néha fájdalommal teljes tevékenysége. Nyilvánvalóan történelmi előzményei vannak ennek a tevékenységnek, melyek egyúttal mércéül is szolgálnak s jelzik az eljövendőt azzal, hogy felismerik az idők jelét, mely Isten népéhez tartozik, s melyet a hit mozgat és „Isten Lelke vezeti, aki betölti az egész világmindenséget".
Ez azt jelenti, hogy a hívő ember tudatában van annak, hogy olyan utat jár be a történelemben az emberiség többi részével együtt, melynek során Isten valóra váltja a maga szerető tervét. S kötelességeinek napi erőfeszítései közepette, melyeket Isten szavainak fénye világít be, arra törekszik, hogy ennek a történelemnek elejtett szálait összegyűjtse — mely történelem a végén nem kevesebbnek, mint az üdvözülés és megváltás történelmének bizonyulhat. Az embernek és a történelemnek ez a látomása összekapcsolódik Krisztushoz és az ő Egyházához való ragaszkodásunkkal, mert Krisztusnak és az ő szentségének tulajdonítható csak, hogy részesülünk abban a kegyelemben, hogy az idők szavát helyesen értelmezzük.
A hit tehát a kultúrával való kapcsolatában úgy mutatkozik meg, mint Isten tervének tisztázása, mint az ésszerűség segítője és kiegészítője. Ám az ésszerűséget nem gyengíti a hithez való folyamodás. A szent zsinat, miután felidézi, mit mondott az I. Vatikáni Zsinat, kinyilvánítja, hogy „kétfajta tudás létezik, melyeket egymástól megkülönböztethetünk. A hitből eredő és az értelemből eredő, és az Egyház nem tiltja, hogy az emberi művészetek és tudományok... használják saját alapelveiket és módszereiket a megfelelő területeken".
Épp ezért az Egyház „elismeri ennek jogosságát" és megerősíti „a kultúra, különösen a tudományok jogos függetlenségét".
Tudományos, filozófiai, irodalmi és történelmi képességeitekkel, melyek a hivatásotokból adódnak, valódi szellemi segítséget nyújthattok munkatársaitoknak, diákjaitoknak, a társadalomnak és minden intézményének. Nagy szolgálatot tehettek az Egyháznak is szellemi munkátok értékével, például a hitoktatással és az igehirdetéssel, melyek az emberiség haladását szolgálják.
Drága szeretteim, ti nemcsak értelmiségiek vagytok, akik visszatükrözik, szemlélik és értékelik az igazságot, mintha az elefántcsonttoronyba lenne zárva a maga egyedüliségében. Ne hagyjátok, hogy csak elszigetelt hangok küldjenek üzeneteket a más lelkeknek és a világnak. Nektek is megvan az a prófétai feladatotok, hogy olyan érzékennyé formáljátok leliismereteteket, hogy az képes legyen nemet mondani a halálra, a gyűlöletre, az erőszakra, a terrorra, a tökéletlenségre, a gonoszságra, a lealacsonyító dolgokra, de igent mondjon a jóra, a szépre, az igazra, az igazságosságra, a felelősségérzetre, az életre, a békére, a szeretetre. Nektek is tudatosan felelősséget kell vállalnotok ezért.
Ezen a téren a ti közreműködésetek felbecsülhetetlen értékű. A fiatalok, akiket oktattok, a politikusok, akik odafigyelnek a mondandótokra, mindenféle szakemberek, akiknek szüksége van rátok — segítsétek mindezeket az embereket abban, hogy az emberi élet és társadalom egy olyan bölcs látomásába kapcsolódjanak be, amely az egész emberiség jólétét előremozdítja. Ha mélyen emberi és keresztény lelkiismeretességgel végzitek ezt a feladatot, az emberek meg fogják becsülni a munkátokat, de még inkább megáldja azt majd Isten, aki az igazság és a szeretet Istene. Imádkozzunk együtt Őhozzá, hogy adja meg nekünk mindig a bátorságot ahhoz, hogy igazak és könyörületesek legyünk.
Szent Máté apostol és evangélista
Drága fivéreim és nővéreim! Mindenekelőtt arra vágyom, hogy átadhassam nektek teljes szívemből átérzett üdvözletem... Szent Máté apostol és evangélista ezen ünnepén a szent liturgia ennek a „bölcs írástudónak” az alakját ajánlja elmélkedésünk tárgyául, aki képes volt oly csodálatosan átélni és tanítani az Úr szavait.
Miután a Mester hívása arra indította, hogy kövesse őt, Máté nem késlekedett, hanem „felállt és nyomába szegődött” (Mt. 9,9).
Ettől fogva az élete hatalmas fordulatot vett, s gondolkodásmódja és munkája ugyanakkorát változott. Jézus tanítványává lett és hirdette azt az Evangéliumot, melyet megírt, amelyben a keresztényt úgy mutatja be, mint aki mindenekfölött Krisztus követője és tudatában van kötelességeinek, melyek az Evangélium elfogadásából fakadnak. Ezeket a kötelességeket akár a hősiességig terjedő bátorsággal teljesíti, mert Jézust követni minden más kötelesség fölött áll.
Bizonyára felidézitek Jézus szavait: „Nem jut be mindenki a mennyek országába, aki az mondja nekem: Uram, Uram. Csak az, aki teljesíti mennyei Atyám akaratát.” (Mt. 7,21).
E pillanatban, mikor magunkra kell vennünk a lélek és az emberi társadalom kötelezettségeit, segítsen minket abban az Úr, hogy az Evangélium tanításait át tudjuk ültetni a gyakorlatba, és bátran tanúbizonyságot tegyünk a hitünkből korunk társadalma előtt, amelyhez tartozunk. Segítsen minket az Anya és Szent Máté közbenjárása, aki egész életét a keresztény hit ügyének szentelte.
Hit és kultúra építő jellegű párbeszéde
Míg az agnosztikus világnézetek - melyek ellenségesek a keresztény tradíciókkal szemben -, vagy éppen a kifejezetten ateista világnézetek valamelyike lelkesíti a nagy gondolkodókat, addig egyre nagyobb szükség van arra, hogy az Egyház létrehozzon egy kultúrák közötti párbeszédet, hogy így a ma embere is felfedezhesse, hogy Isten nem az ember vetélytársa, hanem az, aki őt felruházza azokkal az eszközökkel, melyek segítségével teljes mértékben megvalósíthatja önmagát - Isten képére és hasonlatosságára. Az ember valójában tudja, hogy múlhatja felül önmagát végtelen módon. Ennek nyilvánvaló bizonyítéka az a sok zseniális alkotó, akik oly nagy erőfeszítéssel igyekszenek a szépség és az igazság transzcendentális, örök értékeit időtálló gondolatokba és műalkotásokba foglalni, olyan értékeket tehát, amelyeket pillanatnyilag úgy fogunk fel, mint az abszolút kifejeződéseit. így ma a különböző kultúrák közötti találkozás úgy fogható fel, mint ami megtisztelő párbeszédre ad alkalmat azok között az emberek között, akiket jobban összekapcsol az, hogy a korunkra jellemző új humanizmust akarják megtalálni, mint amennyire a különbségek elválasztják őket egymástól.
Másfelől a mi kortársainknak, különösen a katolikusoknak sürgősen fel kell tenniük maguknak azt a kérdést, hogy mely körülmények azok, melyek a népek fejlődését elősegítik. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a kulturális haladás szorosan összekapcsolódik egy igazságosabb és testvéribb világ építésével...
Következésképp, apostoli küldetésem erejénél fogva, érzem a rám ruházott felelősséget, hogy az egyetemes Egyház szívében, de kapcsolatban és egyetértésben a helyi egyházakkal elmélyítsem a Szentszék kapcsolatát a kultúra minden vívmányával, és megújuló kapcsolatot tartsak fenn a nemzetek nagy családján belül a gyümölcsöző nemzetközi együttműködés keretében. Mert a nemzetek közössége olyan nagy közösség, melyet „különböző kötelékek kötnek össze, de lényegében és mindenek felett a kultúra köteléke”.
Hit és kultúra: fontos és lényeges kapcsolat
A II. Vatikáni Zsinat nyomán az 1974 őszén tartott Püspöki Szinódus ülése kinyilvánította azt, hogy teljességgel tudatában van annak, milyen szerepe van a különböző kultúráknak a népek evangelizációjában. Elődöm VI. Pál pápa pápai exhortációjában („Evangeli Nuntiandi”) leszüretelte ennek a munkának a gyümölcseit. Azt írja: „Az Evangélium és így az igehirdetés természetszerűleg nem azonosul egyetlen kultúrával sem, és mindegyiktől független. Mindazonáltal azt az Országot, melyről az Evangélium beszél, olyan emberek lakják, akik mélyen kötődnek valamilyen kultúrához, és az Ország megalkotását csak erősíthetik a kulturális elemek és az emberi kultúra különböző fajtái. Az evangélium és az igehirdetés függetlenek a kultúráktól, de nem szükségszerűen összeegyeztethetetlenek velük. Az Evangélium képes arra, hogy áthassa őket anélkül, hogy ő maga bármely kultúrának alávesse magát.”
Az egyetemes zsinat, a püspöki szinódus és szeretett elődöm, VI. Pál pápa gazdag hagyományaira támaszkodva én is kijelenthetem tehát, hogy szerves és állandó kapcsolat áll fönn a kereszténység és a kultúra között, melyet az ember hoz létre a maga emberi voltával. Az Evangélium és az ember kapcsolata, ahogy mondottam, alapjaiban kultúrateremtő. És ha a kultúra az, ami által az ember még emberibbé lesz, akkor maga az emberiség sorsa a tét.
Amikor a szeretet és a béke nyelvét használjuk, ez lehetővé teszi számunkra, hogy párbeszédet folytassunk másokkal, még azokkal is, akik különböznek tőlünk. Ezzel a párbeszéddel kezdjük jobban megérteni egymást, lehetővé téve számunkra, hogy kövessük Jézust egy békésebb világ megteremtésében. A Kattints és Imádkozz egy lehetőség, hogy a most élő generációk a digitális világban megváltozzanak. "Isten hűséges és a reményünk benne olyan, mint egy szilárd horgony az égben."