81680 ima található a honlapon, összesen 191960 imádkozás. Regisztrálj, majd kattints és imádkozz!
Ferenc pápa megnyilatkozásai
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
Ma az evangelizálás „magna cartáját” hallgatjuk meg a mai világban: VI. Szent Pál Evangelii nuntiandi apostoli buzdítását (EN ,1975. december 8.). Aktuális, 1975-ben íródott, de olyan, mintha tegnap született volna. Az evangelizálás több, mint egyszerű elméleti és erkölcsi tanítás. Ez mindenekelőtt tanúságtétel a Jézus Krisztussal való személyes találkozásról – nem lehet evangelizálni tanúságtétel nélkül –, találkozás a Megtestesült Igével, ami által beteljesedik az üdvösség. Nélkülözhetetlen tanúságtétel, mert elsőként „az evangéliumhirdetőket hívja a világ, hogy beszéljenek neki egy olyan Istenről, akit maguknak az evangélistáknak is ismerniük kell, és akivel közeli kapcsolatban kell lenniük” (EN ,76). Ne ideológiát vagy „doktrínát” közvetítsek Istenről, nem. A bennem élő Isten átadása: ez a tanúságtétel, mert „a modern ember szívesebben hallgat a tanúkra, mint a tanítókra, és ha hallgat a tanítókra, az azért van, mert ők tanúk” (uo. 41). Krisztus tanúságtétele tehát egyben az evangelizálás első eszköze (vö. uo.), és hatékonyságának elengedhetetlen feltétele (vö. uo., 76), hogy az evangélium hirdetése gyümölcsöző legyen. Legyünk tanúságtevők.
Emlékeznünk kell arra, hogy a tanúságtétel magában foglalja a megvallott hitet is, vagyis az Atya, a Fiú és a Szentlélek Istenhez való meggyőződéses és nyilvánvaló ragaszkodást, aki szeretetből teremtett és váltott meg minket. Olyan hit, ami átalakít minket, ami átalakítja kapcsolatainkat, a döntéseinket meghatározó szempontjainkat és értékeinket. Ezért a tanúságtételt nem lehet elválasztani a megegyezőségtől aközött, amit az ember hisz és hirdet, és amit él. Az ember nem hiteles pusztán egy tan vagy egy ideológia megfogalmazása miatt, nem. Az ember akkor hiteles, ha összhang van aközött, amit hisz, és ahogyan él. Sok keresztény csak mondja, hogy hisz, de másként él, úgy, mintha nem hinne. Ez pedig képmutatás. A tanúságtétel ellentéte a képmutatás. Hányszor halljuk, hogy „Á, ez az ember minden vasárnap misére jár, és közben így vagy úgy él”: bizony, ez hitelteleníti a tanúságtételt.
Mindannyiunknak válaszolnia kell a VI. Pál által feltett három alapvető kérdésre: „Hiszed, amit hirdetsz? Azt éled, amiben hiszel? Azt prédikálod, amit élsz?” (vö. uo.). Megvan a harmónia?: Hiszed azt, amit hirdetsz? Aszerint élsz, amit hirdetsz? Azt hirdeted, amit élsz? Nem elégedhetünk meg egyszerű, előre összeállított válaszokkal. El kell fogadnunk a kutatás kockázatát, ha bizonytalanul is, teljes mértékben bízva a mindannyiunkban munkálkodó Szentlélek működésében, amely egyre tovább visz minket: túl a határainkon, a korlátainkon, bármilyen típusú korlátainkon.
Ebben az értelemben a keresztény élet tanúságtétele magában foglalja a keresztségen alapuló szentség felé vezető utat, amely „az isteni természet részesévé tesz bennünket; ily módon valóban megszentelődünk” (Dogmatic Constitution Lumen gentium, 40). Ez egy, nem a kevesek számára fenntartott szentség; amely Isten ajándéka, és amelyet el kell fogadnunk, hogy gyümölcsöt teremjünk magunk és mások számára. Isten által kiválasztottak és szeretettek vagyunk, arra hivatva, hogy ezt a szeretetet másoknak is elvigyük. VI. Pál azt tanítja, hogy az evangelizálás iránti buzgóság a szentségből fakad, az Istennel eltöltött szívből fakad. Az imából és mindenekelőtt az Eucharisztia iránti szeretetből táplálkozva az evangelizálás növeli a szentséget az azt végző emberekben (vö. EN, 76). Ugyanakkor szentség nélkül az evangéliumhirdető szava „nehezen érinti meg a modern ember szívét”, és „fennáll annak a veszélye, hogy hiábavaló és meddő lesz” (uo.).
Ezért tudatában kell lennünk annak, hogy az evangelizálás, nem csak a más hitet vallókhoz vagy a nem hívőkhöz szól, hanem mi magunkhoz, Krisztusban hívőkhöz és Isten népének aktív tagjaihoz is. Minden nap meg kell térnünk, be kell fogadnunk Isten igéjét, és meg kell változtatnunk az életünket: minden nap. Ezáltal evangelizálódik a szívünk. Ahhoz, hogy ezt a tanúságot tegye, magának az Egyháznak is önmaga evangelizálásával kell kezdenie. Ha az Egyház nem evangelizálja magát, akkor múzeumi darab marad. Ehelyett azáltal, hogy evangelizálja magát, folyamatosan frissül. Szüntelenül hallgatnia kell arra, hogy miben higgyen, a reménykedés okaira, a szeretet új parancsolatára. Az Egyház, amely Isten népe, elmerült a világban, és gyakran bálványok kísértik – sok közülük –, és mindig szüksége van arra, hogy hallja Isten cselekedeteinek hirdetését. Röviden ez azt jelenti, hogy állandóan szüksége van az evangelizálásra, olvasnia kell az evangéliumot, imádkoznia kell, és éreznie kell a Lélek erejét, ahogy megváltoztatja a szívét (vö. EN, 15).
Az az Egyház, amely evangelizálja önmagát, hogy evangelizáljon, olyan Egyház, amelynek a Szentlélek által vezérelve egy igényes utat kell járnia, a megtérés és megújulás útját. Ez magában foglalja azt a képességet is, hogy megváltoztassuk az evangelizáló jelenlét megértésének és megélésének módjait a történelemben, elkerülve a „mindig is így volt” logika védett övezeteiben való menedéket. Ezek azok a menedékek, amelyek megbetegítik az Egyházat. Az Egyháznak előre kell haladnia, folyamatosan növekednie kell; így marad fiatal. Ez az Egyház teljesen Isten felé fordult, ezért részt vesz az emberiség üdvözítő tervében, és ugyanakkor teljesen az emberiség felé fordult. Az Egyháznak olyan Egyháznak kell lennie, amely párbeszédben találkozik a kortárs világgal, amely testvéri kapcsolatokat sző, találkozási tereket teremt, beváltja a vendéglátás, a fogadtatás, a másik és a másság elismerésének és integrációjának jó gyakorlatait, és törődik a közösséggel otthonában, ami a teremtés. Vagyis egy olyan Egyház, amely párbeszédben találkozik a kortárs világgal, amely párbeszédet folytat a kortárs világgal, de minden nap találkozik az Úrral, párbeszédet folytat az Úrral, és beengedi a Szentlelket, az evangelizálás közvetítőjét. A Szentlélek nélkül csak az Egyházat tudjuk hirdetni, evangelizálni nem. A bennünk lévő Lélek az, ami az evangelizálás felé hajt bennünket, és ez Isten gyermekeinek igazi szabadsága.
Kedves testvéreim, ismételten felkérlek benneteket, hogy olvassátok el és olvassátok újra az Evangelii nuntiandit: Megmondom az igazat, gyakran olvasom, mert ez VI. Szent Pál remekműve, az az örökség, amelyet ránk hagyott. Térít.
_________________________________________
Külön üdvözlés
Szeretettel köszöntöm a mai Audiencián részt vevő angolul beszélő zarándokokat és látogatókat, különösen az Angliából, Indonéziából, Fülöp-szigetekről és az Amerikai Egyesült Államokból érkező csoportokat. Nagyböjti utazásunk a Szentlélek kegyelmétől megtisztult és megújult szívvel vigyen el bennünket húsvétra. Örömet és békét kérek rátok és családotokra Megváltónk Krisztusban.
_____________________________________________
FELHÍVÁSOK
Ma van A víz világnapja. Assisi Szent Ferenc szavai jutnak eszembe: „Áldott légy Uram, a víz által, aki nagyon hasznos, alázatos, értékes és tiszta”. Ezekben az egyszerű szavakban érezzük a teremtés szépségét és a gondozásával járó feladatok tudatát. Ezekben a napokban zajlik New Yorkban az ENSZ második vízügyi konferenciája. Imádkozom a sikeres kimeneteléért, és remélem, hogy ez a fontos esemény felgyorsítja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a vízhiányban szenvedők támogatására irányulnak. A vizet nem lehet pazarolni és visszaélni vele, és nem lehet háborús ok, hanem meg kell őrizni a magunk és a jövő nemzedékeinek érdekében.
Szombaton lesz az Angyali Üdvözlet ünnepe, és gondolataink tavaly március 25-e felé fordulnak, amikor a világ összes püspökével egységben az Egyházat és az emberiséget, különösen Oroszországot és Ukrajnát a Szeplőtelen Szívnek szenteltük. Mária… Ne fáradjunk bele abba, hogy a béke ügyét a Béke Királynőjére bízzuk. Ezért arra kérek minden hívőt és közösséget, különösen az imacsoportokat, hogy minden március 25-én újítsák meg a Szűzanyának való felajánlásukat, hogy ő, az Anya, mindannyiunkat őrizzen meg egységben és békében.
Ne feledkezzünk meg ezekben a napokban az oly sokat szenvedő meggyötört Ukrajnáról.
________________________________________________
A Szentatya szavainak összefoglalása
Kedves testvéreim! A missziós buzgalomról szóló katekézis sorozatunkban most VI. Pálnak az Evangelii Nuntiandi apostoli buzdításában adott tanításával foglalkozunk, amely a modern világban való evangelizálásról szól. Pál pápa ragaszkodott ahhoz, hogy az evangelizálás elsősorban az evangéliumról és annak üdvözítő igazságáról való személyes tanúságtétel. Emiatt hangsúlyozta a háromegy Istenbe vetett élő hit fontosságát minden megkereszteltben, amely az általunk hirdetett üzenettel teljes összhangban álló szentségi életben nyilvánul meg. A keresztségben kapott Szentlélek ajándékán alapuló életszentség arra való buzgóságunknak a forrása, hogy megosszuk másokkal az új életben való reményünk kincsét. Pál pápa kifejtette, hogy az Egyház nemcsak evangelizál, hanem maga is evangelizálódik, vagyis állandóan hívva van a Lélekben való megtérésre és belső megújulásra. Az evangelizáló Egyház teljes mértékben Istenhez, üdvösségünk forrásához fordul, ugyanakkor teljes mértékben alkotó párbeszédet folytat a világgal, együttműködve az Úr emberi családunk egységét és békéjét szolgáó irgalmas tervével.
Forrás: https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2023/documents/20230322-udienza-generale.html
Kedves testvéreim, buongiorno (jó napot kívánok)!
Ma az evangélium Jézust mutatja meg nekünk, aki visszaadja a látását a születésétől fogva vak embernek (vö. Jn 9,1-41), de ezt a csodát különböző emberek és csoportok nem fogadják jól. Nézzük meg részletesen.
Először azt szeretném mondani nektek: vegyétek ma elő János evangéliumát, és olvassátok el Jézusnak ezt a csodáját, ahogyan János ezt gyönyörűen elmondja a 9. fejezetben, két perc alatt elolvashatjátok. Megmutatja, hogyan jár Jézus és hogyan az emberi szív: a jó, a langyos, a félő, a bátor emberi szív. János evangéliumának 9. fejezete. Tegyétek meg még ma, nagyon sokat fog segíteni nektek. Hogyan fogadják az emberek ezt a jelet?
Először is ott vannak Jézus tanítványai, akik a vakon született emberrel szembesülve végül méltatlankodnak: azon tűnődnek, hogy vajon a szülei vétkeztek, vagy ő maga (vö. 2. vers). Bűnöst keresnek; és mi is gyakran beleesünk ebbe az annyira kényelmes megoldásba az életünkben: bűnöst keresünk, ahelyett, hogy kihívást jelentő kérdéseket tennénk fel. Ma pedig elmondhatjuk: mit jelent számunkra ennek az embernek a jelenléte, mit kér tőlünk? Aztán a gyógyulás után a reakciók erősödnek. Az első a szkeptikus szomszédoké: "Ez az ember mindig is vak volt: nem lehet, hogy most lát, nem ő lehet!, ez valaki más": szkepticizmus (vö. 8-9. v.). Számukra ez elfogadhatatlan, jobb, ha minden az eddigiekben marad (vö. 16. vers), és ne keveredjünk bele ebbe a problémába. Félnek, félnek a vallási hatóságoktól, és nem szólalnak meg (vö. 18-21. v.). Mindezekben a reakciókban Jézus jele előtt bezárt szívek bukkannak fel, aminek különbözők az okai: mert bűnöst keresnek, mert nem tudják, hogyan lepődjenek meg, mert nem akarnak megváltozni, mert leblokkolja őket a félelem. Sokszor ma is ilyen a helyzet. Amikor szembesülünk egy ember tanúságtételének üzenetével, ami Jézus üzenete, ebbe esünk bele: más magyarázatot keresünk, nem akarunk megváltozni, az igazság elfogadásánál elegánsabb kiutat keresünk.
Az egyetlen, aki jól reagál, az a vak: boldog, hogy lát, és a legegyszerűbb módon tesz tanúságot a vele történtekről: „Vak voltam, és most látok” (25. v.). Igazat mond. Korábban kénytelen volt koldulni, és az emberek előítéletei miatt szenvedett: "szegény és születésétől fogva vak, szenvednie kell, meg kell fizetnie a saját vagy ősei bűneiért". Most testben és lélekben szabadon tanúságot tesz Jézusról: nem talál ki semmit és nem rejteget semmit. "Vak voltam, és most látok." Nem fél attól, hogy mások mit mondanak majd: megismerte már a kirekesztettség keserű ízét, egész életében érezte már a járókelők közömbösségét, megvetését, azokét, akik a társadalom selejtjének tekintették, legfeljebb azért tartották hasznosnak, mert lehetővé tett némi jámbor alamizsnálkodást. Most, hogy meggyógyult, már nem fél ezektől a megvető magatartásoktól, mert Jézus teljes méltóságot adott neki. Ez világos, mindig megtörténik: amikor Jézus meggyógyít bennünket, visszaadja a méltóságunkat, Jézus gyógyításának teljes méltóságát, a szív mélyéből fakadó, és az egész életet betöltő méltóságot; szombaton pedig mindenki szeme láttára felszabadította és megajándékozta látásssal anélkül, hogy bármit, akár csak köszönetet is kért volna tőle, és erről tanúskodik. Ez a nemes ember méltósága, egy olyan emberé, aki tudja, hogy meggyógyult és felépül, újjászületik; ez az az életbe való újjászületés, amiről ma az "Ő képmásában" szó volt: újjászületik.
Testvéreim, ezekkel a szereplőkkel a mai evangélium bennünket is a jelenet középpentjába állít, hogy feltegyük magunknak a kérdést: milyen álláspontot képviselünk, mit mondtunk volna akkor, és mindenekelőtt mit teszünk ma? A vak emberhez hasonlóan meg tudjuk-e látni a jót, és hálásak tudunk-e lenni a kapott ajándékokért? Megkérdezem magamtól: milyen a méltóságom? Milyen a te méltóságod? Jézusról teszünk tanúságot, vagy kritikát és gyanakvást terjesztünk? Szabadok vagyunk-e az előítéletektől, vagy a negativumokat és pletykát terjesztőkhöz társulunk? Boldogan mondjuk, hogy Jézus szeret minket, hogy megment minket, vagy a vakon született ember szüleihez hasonlóan hagyjuk, hogy ketrecbe zárjon az attól való félelem, hogy mit gondolnak majd rólunk az emberek? Langyos szívűek, akik nem fogadják el az igazságot, és nincs bátorságuk kimondani: "Nem, ez így van". Még egyszer: hogyan fogadjuk mások nehézségeit és közönyösségét? Hogyan fogadjuk azokat az embereket, akiket annyi minden korlátoz az életükben? Legyen ez testi, mint ezé a vaké; szociális, mint az utcán lévő koldusoké? Ezt átokként fogadjuk, vagy lehetőségként, hogy szeretettel közeledjünk hozzájuk?
Testvéreim, kérjük ma azt a kegyelmet, hogy Isten ajándékai nap mint nap ámulatba ejtsenek, és az élet különböző, még a legnehezebben elfogadható körülményeit is jó lehetőségnek lássuk, ahogy Jézus tette a vak emberrel. A Szűzanya segítsen bennünket ebben, az igaz és hűséges Szent Józseffel.
Az Angelus után
Kedves testvéreim!
Tegnap Ecuadorban egy földrengés halálos áldozatokat, sérüléseket és jelentős károkat okozott. Lélekben közel vagyok az ecuadori néphez, és imáimról biztosítom őket a halottakért és minden szenvedőért.
Üdvözlök mindenkit, rómaiakat és sok ország zarándokait – zászlókat látok: kolumbiai, argentin, lengyel… sok-sok ország… -. Köszöntöm a spanyolokat, akik Murciából, Alicantéból és Albacetéből érkeztek.
Köszöntöm a római San Raimondo Nonnato és a Kanadai vértanúk egyházközségét, valamint a Krisztus Király plébániát Civitanova Marche-ból; a Szalézi Együttműködők Egyesületét; az arcorei fiúkat, az empoli bérmálkozásra készülőket és a római Santa Maria del Rosario plébániáról érkezetteket. Köszöntöm a Szeplőtelen Fogantatás fiataljait, akik olyan jók.
Szeretettel köszöntöm a Róma Maraton résztvevőit is! Gratulálok, mert az "Athletica Vaticana" kezdeményezésére Önök ezt a fontos sporteseményt a legszegényebbek javára való szolidaritás alkalmával teszik.
Ma pedig minden apának minden jót kívánunk! Találják meg Szent Józsefben a mintát, a támaszt, a vigaszt ahhoz, hogy jól tudják megélni apaságukat. Mindannyian együtt, az apákért, imádkozzunk az Atyához. [Mi Atyánk...]
Testvéreim, ne felejtsünk el imádkozni a meggyötört ukrán népért, amely továbbra is szenved a háborús bűnök miatt.
Mindenkinek szép vasárnapot kívánok. Kérlek, ne felejtsetek el imádkozni értem. Jó étvágyat kívánok az ebédhez és viszontlátásra.
Forrás: https://www.vatican.va/content/francesco/en/angelus/2023/documents/20230319-angelus.html
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
Folytassuk a katekézist az evangelizálás szenvedélyéről: ne csak az „evangelizálásról”, hanem az evangelizálás szenvedélyéről , és a II. Vatikáni Zsinat iskolájában próbáljuk meg jobban megérteni, mit jelent ma „apostolnak” lenni. Az „apostol” szó a Jézus által kiválasztott tizenkét tanítvány csoportját juttatja az eszünkbe. Néha egyes szenteket, vagy általánosabban a püspököket is „apostoloknak” nevezzük: ők apostolok, mert Jézus nevében járnak. De tisztában vagyunk-e azzal, hogy apostolnak lenni minden keresztényt érint? Tisztában vagyunk-e azzal, hogy ez mindannyiunkat érint? Valójában apostoloknak – vagyis követeknek – kell lennünk egy olyan Egyházban, amelyet a Hitvallásban apostolinak vallunk.
Mit jelent tehát apostolnak lenni? Ez azt jelenti, hogy küldetésre vagyunk küldve. Az az esemény, amelyben a feltámadott Krisztus elküldi apostolait a világba, átadva nekik azt a hatalmat, amelyet ő maga kapott az Atyától, és átadva nekik Lelkét, példaértékű és alapvető. János evangéliumában ezt olvassuk: „Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket!”” (20:21-22).
Az apostoli lét másik alapvető vetülete a hivatás, vagyis az elhívás. Így van ez attól fogva, amikor az Úr Jézus „magához hívta azokat, akiket akart. Azok hozzá mentek.” (Mk 3:13). Csoportot alakított belőlük, és az „apostol” nevet adta nekik, hogy vele járjanak, és elküldje őket küldetésükre (vö. Mk 3:14; Mt 10:1-42). Szent Pál leveleiben úgy mutatkozik be, mint „Pál, Isten akaratából meghívott apostol”, azaz követ (1Kor 1:1), és ismét: „Pál, Krisztus Jézus szolgája, meghívott apostol” (Róm 1:1). És kitart amellett, hogy „Pál, aki nem emberektől, nem is ember által, hanem Jézus Krisztus, és az őt a halálából föltámasztó Atyaisten által apostol” (Gal 1:1); Isten elhívta őt anyja méhétől fogva, hogy hirdesse az evangéliumot a pogányoknak (vö. Gal 1:15-16).
A tizenkét apostol tapasztalata és Pál bizonyságtétele ma is kihívás elé állít bennünket. Arra hívnak bennünket, hogy ezekre a meghatározott pontokra építve ellenőrizzük hozzáállásunkat, vizsgáljuk meg választásainkat, döntéseinket: minden Isten ingyenes elhívásán múlik; Isten olyan szolgálatokra is kiválaszt bennünket, amelyek időnként meghaladják képességeinket, vagy nem felelnek meg elvárásainknak; az ingyenes ajándékként kapott hívásra ingyenesen kell válaszolnunk.
A Zsinat azt mondja: „a keresztény hivatás természeténél fogva egyben az apostolkodásra való elhívás is” (Apostolicam actuositatem [ AA ], 2.). Ez közös hivatás, mint ahogy „a Krisztusban való újjászületésükből eredően a tagok közösen [osztoznak] a méltóságban, akik ugyanúgy megkapták a gyermekség kegyelmét és az elhívást a tökéletességre; közösen részük az egy üdvösség, egy remény és egy osztatlan szeretet” (Lumen gentium, 32).
Ez a meghívás egyaránt vonatkozik a felszenteltekre, a megszentelt személyekre és minden világi hívőre, férfiakra és nőkre egyaránt: ez mindenkihez szóló hívás. A keresztény hivatásotokkal kapott kincset kötelességetek továbbadni: ilyen a hivatás dinamikus jellemzője, az élet dinamikus természete. Ez egy olyan hívás, amely képessé teszi őket arra, hogy aktívan és kreatívan elvégezzék apostoli feladataikat egy olyan Egyházon belül, amelyben „a szolgálat sokféle, de a küldetés egységes. Krisztus az apostolokra és utódaikra ruházta az Ő nevében és hatalmával való tanítás, megszentelés és uralkodás feladatát. De a laikusok is: ti szinte mindannyian laikusok vagytok. A laikusok ugyanúgy részesednek Krisztus papi, prófétai és királyi méltóságában, és ezért részük van Isten egész népének az Egyházban és a világban való küldetésében” (AA , 2).
Ebben a vonatkozásban mit ért a Zsinat a laikusok és a hierarchia együttműködésén? Hogyan értendő ez? Ez pusztán stratégiai alkalmazkodás az új helyzetekhez, ahogy jönnek? Egyáltalán nem, dehogy: valami többről, a pillanat esetlegességein túlmutatóról van szó, ami számunkra is megőrzi saját értékét. Az Egyház ilyen, alapított és apostoli.
A misszió egységének keretein belül a karizmák és a szolgálatok sokfélesége nem eredményezhet az egyházi testületen belül kitüntetett kategóriákat: itt nincs előléptetés, és ha a keresztény életet előléptetésként fogjuk fel, akkor az, aki fölöttük áll, az parancsolna az összes többinek, mert neki sikerült felkapaszkodnia, ez nem kereszténység. Ez tiszta pogányság. A keresztény hivatás nem előléptetés, hogy felemelkedjünk, nem! Ez valami más. Ez ** nagyszerű dolog, mert bár Krisztus akaratából néhányan fontos pozícióban vannak, talán orvosok, „pásztorok és titkok kiosztói mások nevében, mégis mindnyájan egyenrangúak a méltóság és az összes hívő közös tevékenysége tekintetében, ami Krisztus testének építése” (LG , 32). Kinek nagyobb a méltósága az Egyházban: a püspöknek, a papnak? Nem, mindannyian mások szolgálatában álló keresztények vagyunk. Kinek a méltósága nagyobb az Egyházban: a szerzetesnővéré vagy a hétköznapi emberé, megkeresztelté, meg nem keresztelté, a gyermeké, a püspöké…? Mindannyian egyenrangúak, egyenlőek vagyunk, és ha bármelyik fél fontosabbnak tartja magát a többieknél, fennhordja az orrát, az hiba. Nem ilyen a Jézus szerinti hivatás. A Jézus szerinti hivatás mindenki, még a látszólag a legmagasabb helyeken lévők számára is a szolgálat, mások szolgálata, önmagunk megalázása. Ha találsz valakit, akinek az Egyházban magasabb hivatása van, és azt látod, hogy hiú, mondd: „Szegény lélek”, imádkozz érte, mert nem értette meg, mi az Isten szerinti hivatás. Az Isten szerinti hivatás az Atya imádása, a közösség iránti szeretet és a szolgálat. Ilyen apostolnak lenni, ilyen az apostolok tanúságtétele.
A méltóságban való egyenlőség kérdése arra indít bennünket, hogy gondoljuk át kapcsolatainknak az evangelizáció szempontjából meghatározó területeit. Például tisztában vagyunk-e azzal, hogy szavainkkal alááshatjuk az emberek méltóságát, tönkretéve ezzel az Egyházon belüli kapcsolatokat? Miközben megpróbálunk párbeszédet folytatni a világgal, tudjuk-e azt is, hogyan kell párbeszédet folytatni egymás közt, hívőkként? Vagy a plébánián az egyik ember szembefordul a másikkal, rosszat mond a másikról, hogy előrébb kapaszkodjon? Tudunk-e meghallgatni, hogy megértsük a másik indokait, vagy ráerőltetjük magunkat, esetleg megnyugtató szavakkal? Meghallgatni, alázatosnak lenni, mások szolgálatában állni: ez a szolgálat , ez kereszténynek lenni, ez apostolnak lenni.
Kedves testvéreim, ne féljünk feltenni ezeket a kérdéseket. Kerüljük a hiúságot, a pozíciók hiúságát. Ezek a szavak segíthetnek megerősödni abban, hogyan éljük meg keresztelésünk által kapott hivatásunkat, hogyan éljük meg apostol létünket egy mások szolgálatában álló apostoli Egyházban. Köszönöm.
_________________________________________
Különleges üdvözlet
Szeretettel köszöntöm a mai Audiencián részt vevő angolul beszélő zarándokokat és látogatókat, különösen a Svédországból és az Amerikai Egyesült Államokból érkező csoportokat. Imádságos jókívánságokkal, hogy ez a nagyböjt a kegyelem és a lelki megújulás ideje legyen számotokra és családotokra, örömet és békét kérek mindnyájatokhoz a mi Urunk Jézus Krisztusban.
________________________________________________
A Szentatya szavainak összefoglalása
Kedves testvéreim! A missziós buzgalomról szóló folyamatos katekézisünkben most az evangelizáció apostoli dimenzióját vizsgáljuk. A Hitvallásban azt valljuk, hogy az Egyház „apostoli”. Az „apostol” szó szerint az, akit „küldtek”. A Szentírásban azt olvassuk, hogy Jézus kiválasztotta a tizenkét apostolt, magához hívta őket, majd elküldte őket az evangélium hirdetésére. Feltámadása után megjelent a Tizenkettőnek, és így szólt: „Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket!” (Jn 20:21-22). A Krisztus Testében végzett szolgálatok és karizmák sokféleségén belül minden megkereszteltet elhívják és elküldik, hogy előmozdítsák az Egyház apostolkodását. A felszenteltek az Jézus nevében és hatalmával való tanítás, megszentelés és uralkodás feladatának küldetését kapták, de a hívek minden tagja, mint az Úr papi, prófétai és uralkodói hivatalának részese, missziós tanítványságr, „apostolságra” van hivatva. egy apostoli Egyházban”. Közös méltóságunk és egyenlőségünk elismerése ösztönözzön bennünket egyre nagyobb egységre és együttműködésre, hogy szóval és példával hirdessük Krisztusban való üdvösségünk örömhírét.
Forrás: https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2023/documents/20230315-udienza-generale.html
Kedves testvéreim, buongiorno (jó napot), szép vasárnapot kívánok!
Ezen a vasárnapon az evangélium Jézus egyik legszebb és leglenyűgözőbb találkozását mutatja be nekünk: a szamáriai asszonnyal való találkozást (vö. Jn 4,5-42). Jézus és tanítványai megállnak egy szamáriai kút mellett. Egy asszony érkezik, és Jézus azt mondja neki: „Adj innom” (8. v.). Szeretnék külön megállni ennél a kifejezésnél: Adj innom.
Ez a jelenet a szomjas és fáradt Jézust ábrázolja. A legforróbb órában, délben talál rá egy szamáriai asszonyra, és koldusként frissítőt kér tőle. Ez Isten megalázkodásának a képe. Isten Jézus Krisztusban megalázza magát a mi megváltásunkért. Eljön hozzánk. Jézusban Isten közénk valóvá tette magát, lealacsonyította magát. Szomjazott, mint mi, ő is szenved a mi szomjúságunktól. Erre a jelenetre gondolva mindannyian elmondhatjuk: az Úr, a Tanító „kér tőlem inni. Tehát ő is szomjas, mint én. Osztozik az én szomjúságomban. Te valóban közel vagy hozzám, Uram! Érintkezel az én szegénységemmel”. De én ezt nem tudom elhinni! „Te alulról ragadtál meg engem, a legmélyebb részemről, ahová senki sem ér el.” (P. Mazzolari, La Samaritana, Bologna 2022, 55-56) Te alulról jöttél hozzám, és alulról ragadtál meg, mert szomjaztál és szomjaztál utánam. Valójában Jézus szomjúsága nemcsak fizikai. Életünk legmélyebb szomjúságát fejezi ki, és mindenekelőtt a szeretet iránti szomjunkat. Ő több egy koldusnál. Ő „szomjazik” a mi szeretetünkre. Ez szenvedésének csúcspontján, a kereszten fog kiderülni, ahol Jézus halála előtt azt mondja: „Szomjazom” (Jn 19,28). Ez a szeretetszomj késztette őt arra, hogy leereszkedjen hozzánk, hogy megalázza magát, hogy egy legyen közülünk.
De az Úr, aki inni kér, az, aki inni ad. A szamáriai asszonnyal találkozva a Szentlélek élő vizéről beszél neki. A keresztről pedig vér és víz folyik átlyuggatott oldalából (vö. Jn 19,34). A szeretetre szomjazó Jézus szeretettel oltja szomjunkat. Azt teszi velünk, amit a szamáriai asszonnyal tett - eljön, hogy találkozzon velünk a mindennapi életünkben, osztozik szomjúságunkban, élő vizet ígér nekünk, amely az örök életre szökellő vízforrás lesz bennünk.
Adj innom. Van ennek egy másik vetülete is. Ez Jézusnak nemcsak a szamáriai asszonyhoz szóló kérése, hanem egy - időnként néma - kiáltás, amely nap mint nap ránk talál, és arra kér, hogy oltsuk valaki más szomját, gondoskodjunk valaki más szomjúságáról. Hányan mondják nekünk, hogy „adj inni” - a családunkban, a munkahelyünkön, más helyeken, ahol megfordulunk. Szomjaznak a közelségre, a figyelemre, a meghallgatásra. Olyanok mondják ezt, akik Isten Igéjét szomjazzák, és szükségük van arra, hogy találjanak egy oázist az Egyházban, ahol ihatnak. Adjatok inni, ez a kiáltás a mi társadalmunkban hangzik el, ahol a őrületes tempó, a rohanás a fogyasztásért és különösen a közöny, a közöny kultúrája szárazságot és belső ürességet szül. - Ezt ne felejtsük el - „adjatok inni” sok testvérünk kiáltása, akiknek nincs vizük az élethez, miközben közös otthonunk továbbra is szennyezett és elcsúfított. Kimerülten és kiszáradva ő is „szomjazik”.
E kihívásokra a mai evangélium élő vizet kínál mindannyiunknak, akik mások számára frissítő forrássá válhatunk. Így, mint a szamáriai asszony, aki a kútnál hagyja korsóját, és elindul, hogy a faluja népét hívja (vö. 28. v.), mi sem fogunk többé csak a saját szomjúságunk, anyagi szomjúságunk, szellemi vagy kulturális szomjúságunk oltására gondolni, hanem az Úrral való találkozás örömével oltjuk mások szomját, értelmet adva valaki más életének, nem mint urak, hanem mint Isten Igéjének a szolgái, aki szomjazott ránk, aki szüntelenül szomjazik ránk. Meg fogjuk érteni szomjúságukat, és meg fogjuk osztani azt a szeretetet, amelyet Ő adott nekünk. Fel kell tennem magamnak és mindnyájatoknak egy kérdést: Képesek vagyunk-e megérteni mások szomjúságát, az emberek szomjúságát, azt a szomjúságot, amit oly sokan szomjaznak a családomban, a környezetemben? Ma megkérdezhetjük magunktól: Szomjazom-e én Istenre? Tudatában vagyok-e annak, hogy olyan szükségem van az ő szeretetére, mint a vízre, hogy éljek? És aztán: Én, a szomjazó, törődöm-e mások szomjúságával, lelki, anyagi szomjúságával?
A Szűzanya járjon közben értünk, és támogasson minket az úton.
______________________________________________
Az Úrangyala után
Kedves testvéreim!
Köszöntelek mindnyájatokat, a híveket Rómából és a zarándokokat sok országból, különösen azokat, akik Madridból és Spalatóból érkeztek.
Köszöntöm a római Padovából, Caerano San Marco, Bagolino, Formia és Sant'Ireneo plébániákról érkezett csoportokat.
Most pénteken, március 17-én és szombaton, 18-án megismétlődik a „24 óra az Úrért” kezdeményezés az egész Egyházban. Ez az imádságnak és a kiengesztelődés szentségének szentelt idő lesz. Péntek délután, egy római plébániára megyek bűnbánati ünnepre. Egy évvel ezelőtt ebben az összefüggésben végeztük el a Mária Szeplőtelen Szívének való felajánlás ünnepélyes aktusát, a béke ajándékát kérve. Bizakodásunk nem lankad, reménységünk nem lankad! Az Úr mindig meghallgatja azokat az imákat, amelyeket népe a Szűzanya közbenjárására intéz hozzá. Maradjunk egységben hitben és szolidaritásban a háború miatt szenvedő testvéreinkkel. Mindenekelőtt ne feledkezzünk meg Ukrajna meggyötört népéről!
Mindenkinek szép vasárnapot kívánok. Kérem, ne felejtsetek el imádkozni értem. Jó étvágyat kívánok az ebédhez és arrivederci (viszontlátásra)!
Forrás: https://www.vatican.va/content/francesco/en/angelus/2023/documents/20230312-angelus.html
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
A legutóbbi katekézisben láttuk, hogy az egyháztörténet első „zsinatát” - a II. vatikáni zsinathoz hasonlóan -, Jeruzsálemben hívták össze egy, az evangelizációval kapcsolatos kérdés miatt, nevezetesen az örömhír nem zsidóknak való hirdetése miatt - úgy gondolták, hogy az evangéliumot csak a zsidóknak kell hirdetni. A huszadik században a II. vatikáni ökumenikus zsinat az egyházat mint Isten zarándokló népét mutatta be az idők folyamán, és missziós jellegéért (vö. Ad gentes, 2. dekrétum). Mit jelent ez? Van egy híd az első és az utolsó zsinat között, az evangelizáció zászlaja alatt, egy híd, amelynek építője a Szentlélek. Ma a II. vatikáni zsinatra hallgatva felfedezzük, hogy az evangelizáció mindig egyházi szolgálat, soha nem magányos, soha nem elszigetelt, soha nem individualista. Az evangelizáció mindig ecclesiában, azaz közösségben történik, és prozelitizmus nélkül, mert az nem evangelizáció.
Az evangelizáló ugyanis mindig azt adja tovább, amit kapott. Szent Pál írta le ezt elsőként: az evangélium, amelyet ő hirdetett és a közösség befogadott, és amelyben állhatatosak maradtak, ugyanaz, amit az apostol maga is kapott (vö. 1Kor 15,1-3). A hitet átvették és továbbadják. Az üzenet továbbadásának ez az egyházi dinamizmusa kötelező érvényű és garantálja a keresztény igehirdetés hitelességét. Ugyanez a Pál írja a galatáknak: „De ha akár mi, akár egy mennyei angyal más evangéliumot hirdetne nektek, mint amit mi hirdettünk: átkozott legyen!” (1,8). Ez szép, és ez sok divatos nézetnek jó...
Az evangelizáció egyházi dimenziója azonban az apostoli buzgalom megerősítésének kritériumát képezi. Szükséges megerősítés, mert az „egyedül” való haladás kísértése mindig leselkedik ránk, különösen akkor, amikor az út járhatatlanná válik, és az elkötelezettség terhét érezzük. Ugyanilyen veszélyes a kísértés, hogy könnyebb pszeudo-egyházi utakat kövessünk, hogy a számok és közvélemény-kutatások világi logikáját fogadjuk el, hogy az ötleteink, programjaink, struktúráink, a „kapcsolatok erejére támaszkodjunk, amelyek számítanak”. Ez nem lesz elég; ezeknek egy kicsit segíteniük kell, de az alapvető dolog az az erő, amelyet a Lélek ad, hogy hirdessük Jézus Krisztus igazságát, hirdessük az evangéliumot. A többi másodlagos.
Most, testvérek, közvetlenebbül helyezkedünk el a II. vatikáni zsinat iskolájában, újraolvasva az Ad gentes (AG) dekrétum, az Egyház missziós tevékenységéről szóló dokumentum néhány passzusát. A II. vatikáni zsinat e szövegei még a mi összetett és plurális környezetünkben is teljes mértékben megőrzik értéküket.
Először is, ez a dokumentum, az Ad gentes , arra hív bennünket, hogy az Atyaisten szeretetét forrásnak tekintsük, amely „az Ő mindent felülmúló és irgalmas jósága miatt, és kegyelmesen arra hív minket, hogy ráadásként osztozzunk vele életében és kiáltásában” - ez a mi hivatásunk - „nagylelkűen kiárasztotta, és nem szűnik meg még mindig kiárasztani isteni jóságát”. Így Ő, aki mindent teremtett, végre „minden mindenben” (1Kor 15,28) lehet, egyszerre megvalósítva saját dicsőségét és a mi boldogságunkat” (2. sz.). Ez a szakasz alapvető fontosságú, mert azt mondja, hogy az Atya szeretete minden ember számára rendeltetett. Isten szeretete nem csak egy kis csoportnak szól, nem ... mindenkinek. Tartsátok szilárdan szem előtt és a szívetekben ezt a szót: mindenki, mindenki, senkit nem zárunk ki: ezt mondja az Úr. És ez a minden ember iránti szeretet olyan szeretet, amely minden férfit és nőt elér Jézus, az üdvösség közvetítője és Megváltónk küldetése által (vö. AG, 3), és a Szentlélek küldetése által (vö. AG, 4), aki - a Szentlélek - mindenkiben munkálkodik, a megkereszteltekben és a meg nem kereszteltekben egyaránt. A Szentlélek munkálkodik!
A zsinat továbbá emlékeztet bennünket arra, hogy az Egyház feladata Krisztus küldetésének folytatása, aki „elküldetett, hogy hirdesse az evangéliumot a szegényeknek”; ezért - folytatja az Ag gentes dokumentum - „az Egyháznak a Szentlélektől indíttatva ugyanazt az utat kell járnia, amelyet Krisztus járt: a szegénység és az engedelmesség, a szolgálat és az önfeláldozás útját a halálig, amely halálból feltámadása által győztesként jött ki” (AG, 5). Ha hű marad ehhez az „úthoz”, akkor az Egyház küldetése „epifánia, vagyis Isten rendelésének kinyilatkoztatása, és annak beteljesedése a világban és a világtörténelemben” (AG, 9).
Testvérek, ezek a rövid megjegyzések segítenek megérteni az egyes tanítványok-misszionáriusok apostoli buzgóságának egyházi jelentőségét is. Az apostoli buzgóság nem lelkesedés; az egy másik dolog, ez Isten kegyelme, amelyet meg kell őriznünk. Meg kell értenünk a jelentését, mert Isten zarándokló és evangelizáló népében nincsenek aktív vagy passzív egyének. Nincsenek olyanok, akik prédikálnak, olyanok, akik így vagy úgy hirdetik az evangéliumot, és olyanok, akik hallgatnak. „Minden megkeresztelt - mondja az Evangelii gaudium -, függetlenül az Egyházban elfoglalt helyétől vagy a hitben való oktatásuk szintjétől, az evangelizáció ügynöke” (Evangelii gaudium apostoli buzdítás, 120). Te keresztény vagy? „Igen, megkaptam a keresztséget”. És evangelizálsz?” „De mit jelent ez?” Ha nem evangelizálsz, ha nem teszel tanúságot, ha nem teszel tanúságot a keresztségről, amit kaptál, az Úr által neked adott hitről, akkor nem vagy jó keresztény. A kapott keresztség és az ebből következő Egyházba való beilleszkedés révén minden megkeresztelt személy részt vesz az Egyház küldetésében, és ezáltal Krisztus Királyi, Papi és Prófétai küldetésében. Testvérek, ez a feladat „mindenütt és minden körülmények között egy és ugyanaz, még akkor is, ha a körülményeknek megfelelően másként valósul meg” (AG, 6). Ez arra hív bennünket, hogy ne váljunk merevvé és megkövesedetté; ez megvált minket attól a nyugtalanságtól, amely nem Istentől való. A hívő ember missziós buzgalma az igehirdetés és a tanúságtétel új útjainak kreatív kereséseként is kifejeződik, új utak kereséseként a Krisztus által felvállalt találkozásra a sebzett emberiséggel. Röviden: az evangélium és az emberiség szolgálatának új útjai. Az evangelizáció szolgálat. Ha valaki azt mondja magáról, hogy ő evangelizátor, és nincs meg benne ez a hozzáállás, ez a szolgáló szív, és azt hiszi magáról, hogy ő az úr, az nem evangelizátor, nem ... az nyomorult.
Az Atya szeretetének forrásához, valamint a Fiú és a Szentlélek küldetéseihez való visszatérés nem zár be minket a statikus személyes nyugalom tereibe. Ellenkezőleg, arra vezet bennünket, hogy felismerjük az élet teljességének ingyenes ajándékát, amelyre meghívást kaptunk, egy ajándékot, amelyért dicsőítjük Istent és hálát adunk neki. Ez az ajándék nem csak nekünk szól, hanem inkább másoknak adnunk kell. Ez arra is késztet bennünket, hogy egyre teljesebben éljük meg azt, amit kaptunk, megosztva azt másokkal, felelősségtudattal, és együtt haladva a történelem - igen gyakran kanyargós és nehéz - útjain, éberen és szorgalmas váva a beteljesedésre. Kérjük az Úrtól ezt a kegyelmet, vegyük kézbe ezt a keresztény hivatást, és adjunk hálát az Úrnak azért, amit nekünk adott, ezért a kincsért. Igyekezzünk ezt másoknak is átadni.
____________________________________
Különleges üdvözlet
Szeretettel köszöntöm a mai audiencián részt vevő angol nyelvű zarándokokat és látogatókat, különösen a Wilton Park Konferencia tagjait, valamint az Angliából, Dániából, Svájcból és az Amerikai Egyesült Államokból érkező különböző csoportokat. Imádságos jókívánságokkal, hogy ez a Nagyböjt a kegyelem és a lelki megújulás ideje legyen Önök és családjaik számára, mindannyiuk számára örömöt és békességet kívánok a mi Urunk Jézus Krisztusban.
__________________________________________
A Szentatya szavainak összefoglalása
Kedves testvéreim: Az evangelizáló szenvedélyről szóló katekézisünkben most az evangelizáció egyházi vetületét vizsgáljuk. Az evangélium hirdetése nem elszigetelt egyének feladata, hanem az Egyház apostoli hitének közösségi szolgálata, amelyet a maga teljességében tovább kell adni minden nemzedéknek. Az evangélium terjesztése iránti buzgóság elválaszthatatlan ettől az egyházi dimenziótól, amely megvédi a keresztény üzenetet a torzulástól és a világi érdekekhez és gondolkodásmódhoz való alkalmazkodástól. Az Egyház missziós tevékenységéről szóló II. vatikáni dekrétum minden evangelizációt a mi Atyánk mérhetetlen szeretetéből forrásozóként mutat be, amelyet a Fiú és a Szentlélek küldetése által a világra kiárasztott, és amely az Egyház küldetésében folytatódik, hogy ezt az üdvözítő szeretetet hirdesse a világ minden határáig. Mint „missziós tanítvány”, minden megkeresztelt arra hivatott, hogy Krisztus önfeláldozó szeretetét jelenvalóvá tegye azáltal, hogy teremtő és meggyőző tanúságot tesz az ő szavának igazságáról és kiengesztelő erejéről, nemcsak az egyének, hanem egész emberiségünk életére nézve.
Kedves Testvéreim!
Máté, Márk és Lukács evangélisták egybehangzóan számolnak be Jézus színeváltozásának eseményéről. Ebben a jelenetben az Úr tanítványai értetlenkedésére válaszol. Nem sokkal korábban ugyanis a Mester és Simon Péter között valódi vitára került sor: Péter Krisztusnak, Isten Fiának vallotta meg Jézust, de aztán a szenvedésről és a keresztről szóló bejelentését már elutasította. Jézus kemény szavakkal dorgálta meg: „Távozz tőlem, sátán! Botránkoztatsz, mert nem arra van gondod, amit az Isten akar, hanem arra, amit az emberek akarnak” (Mt 16,23). Ezek után viszont azt olvassuk, hogy „hat nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot és testvérét, Jánost, s fölment külön velük egy magas hegyre” (Mt 17,1).
A színeváltozásról szóló evangéliumot minden évben nagyböjt második vasárnapján olvassuk. Ebben a liturgikus időszakban ugyanis az Úr maga mellé vesz és félrevon bennünket. Bár hétköznapi kötelességeink azt kívánják, hogy maradjunk megszokott helyünkön, és éljük a néha unalmas, sokszor rutinszerű mindennapi életünket, a nagyböjt idején arra kapunk meghívást, hogy Jézussal együtt „felmenjünk egy magas hegyre”, hogy Isten szent népével együtt az önmegtagadás különleges élményét éljük át.
A nagyböjti önmegtagadás – mindig kegyelemtől ihletett – erőfeszítés annak érdekében, hogy legyőzzük hitetlenkedéseinket és ellenállásunkat azzal szemben, hogy kövessük Jézust a keresztúton. Pontosan erre volt szüksége Péternek és a többi tanítványnak is. Ahhoz, hogy mélyebben megismerjük a Mestert, hogy teljességében megértsük és elfogadjuk az isteni megváltás misztériumát, mely szeretetből vállalt tökéletes önfeláldozásban valósul meg, ahhoz engednünk kell, hogy ő félrevonjon és felfelé vezessen minket, elszakadva a középszerűségtől és a hiúságtól. Rá kell lépnünk az útra, egy felfelé vezető útra, ez pedig erőfeszítést, áldozatot és összpontosítást igényel, éppúgy, mint egy hegyi túra. Ezek a követelmények a szinodális úton is fontosak, amelyen mint Egyház elindultunk. Hasznos lesz tehát, ha elgondolkodunk a nagyböjti önmegtagadás és a szinodális tapasztalat összefüggésén.
A Tábor hegyén tartott „lelkigyakorlatra” Jézus három tanítványt választ ki, hogy egy egyedülálló esemény tanúi legyenek. Azt akarja, hogy a kegyelemnek ez a tapasztalata ne magányos, hanem közös élmény legyen, ahogyan egész hitéletünk is az. Együtt megyünk Jézus után. És mint időben zarándokló Egyház együtt éljük át az egyházi évet és benne a nagyböjtöt, együtt vándorolva mindazokkal, akiket az Úr mellénk társul adott. Annak analógiájára, ahogyan Jézus és a tanítványok felmentek a Tábor hegyére, mondhatjuk, hogy nagyböjti utunk „szinodális”, mert együtt és azonos úton járunk, az egy Mester tanítványaiként. Természetesen tudjuk, hogy ő maga az Út, ezért az Egyház mind a liturgia útján, mind a szinódus útján nem tesz mást, mint egyre mélyebben és teljesebben belép Krisztusnak, a Megváltónak a misztériumába.
És ezzel fel is érünk a csúcsra. Az evangélium beszámol arról, hogy Jézus „elváltozott előttük: arca ragyogott, mint a nap, ruhája pedig olyan fehér lett, hogy vakított, mint a fény” (Mt 17,2). Ez tehát a „csúcs”, az út célja. A három tanítványnak a felfelé vezető út végén, amikor Jézussal együtt ott állnak a magas hegyen, az a kegyelem jut osztályrészül, hogy megpillanthatják őt dicsőségében, természetfeletti fényben, mely nem kívülről jön, hanem belőle sugárzik. Ennek a látványnak az isteni szépsége összehasonlíthatatlanul nagyobb volt bármilyen erőfeszítésnél, amelyet a tanítványok a Tábor-hegy megmászása során megtehettek. Minden megerőltető hegyi túrán felfelé menet szigorúan az útra kell szegeznünk tekintetünket, de a csúcson feltáruló panoráma ámulatba ejt és kárpótol a maga pompájával. A szinódusi folyamat is gyakran fáradságosnak tűnik, és néha elveszíthetjük bátorságunkat. De ami a végén vár ránk, az kétségtelenül valami csodálatos és meglepő, ami segít jobban megértenünk Isten akaratát és küldetésünket országának szolgálatában.
A tanítványok Tábor-hegyi élménye tovább gazdagodik, amikor a színében elváltozott Jézus mellett Mózes és Illés is megjelenik, akik a törvényt, illetve a prófétákat személyesítik meg (vö. Mt 17,3). Krisztus újdonsága a régi szövetségnek és az ígéreteknek a beteljesedése, elválaszthatatlan Isten és népe közös történetétől, és feltárja annak legmélyebb értelmét. Analóg értelemben a szinodalitás is az Egyház hagyományában gyökerezik, ugyanakkor nyitott az új felé. A hagyomány új utak keresésére indító inspiráló forrás, segít elkerülni két ellentétes kísértést: a mozdulatlanság és a meggondolatlan kísérletezés kísértését.
A nagyböjt aszketikus útjához hasonlóan a szinodális útnak is az átváltozás a célja, mind személyes, mind egyházi szinten. Egy olyan átalakulás, amely mindkét formában Jézus színeváltozásában találja meg mintáját, és amelyet az ő húsvéti misztériumának kegyelme hoz létre. Ahhoz, hogy ez az átváltozás ebben az évben megvalósuljon bennünk, két „ösvényt” szeretnék javasolni, hogy Jézussal együtt felmenjünk a hegyre és vele együtt elérjük a célt.
Az első ösvény azzal a meghívással van összefüggésben, amelyet az Atyaisten a Tábor hegyén a tanítványokhoz intéz, amikor ők a színében elváltozott Jézusra tekintenek. A felhőből szóló hang ezt mondja: „Őt hallgassátok” (Mt 17,5). Az első teendő tehát teljesen világos: Jézusra hallgassatok. A nagyböjt annyiban lesz a kegyelem időszaka, amennyiben hallgatunk arra, aki szól hozzánk. És miként szól hozzánk? Mindenekelőtt Isten szava által, amelyet az Egyház a liturgiában nekünk ajándékoz: ne engedjük, hogy süket fülekre találjon; ha nem is tudunk mindig részt venni a szentmisén, olvassuk el nap mint nap a bibliai olvasmányokat, akár az internet segítségével. A Szentíráson túl az Úr testvéreinken keresztül is szól hozzánk, különösen is a segítségre szorulók arca és történetei által. De szeretnék egy további szempontot is ezek mellé tenni, mely a szinodális folyamatban nagyon fontos: a Krisztusra hallgatás az Egyházban élő testvéreink meghallgatásán át is történik, azon a kölcsönös meghallgatáson keresztül, amely a szinódus egyes szakaszaiban mint fő cél fogalmazódik meg, de amely mindig elengedhetetlen eleme marad a szinodális Egyház módszerének és stílusának.
Amikor meghallották az Atya hangját, „a tanítványok arcra borultak, s igen megrémültek. Jézus odalépett hozzájuk, és megérintette őket: »Keljetek fel, ne féljetek!« Amikor tekintetüket fölemelték, nem láttak senkit, csak egyedül Jézust” (Mt 17,6–8). Itt tárul elénk a második teendőnk: ne keressünk menedéket egy rendkívüli eseményekből és lenyűgöző élményekből álló vallásosságban, félve attól, hogy szembenézzünk a valósággal, annak mindennapi gondjaival, nehézségeivel és ellentmondásaival. A fény, amelyet Jézus a tanítványoknak mutat, a húsvéti dicsőség elővételezése, az a fény, amely felé tartani kell, „csak őt követve”. A nagyböjt a húsvét felé vezet: a „lelkigyakorlatok” nem öncélúak, hanem felkészítenek a szenvedést és a keresztet hittel, reménnyel és szeretettel megélni, hogy eljussunk a feltámadáshoz. A szinódusi út sem keltheti bennünk azt a hamis reményt, hogy megérkeztünk, amikor Isten erős közösségi élmények kegyelmével ajándékoz meg bennünket. Az Úr ott is azt mondja nekünk: „Keljetek fel, ne féljetek!” Ereszkedjünk le a sík terepre, és a megtapasztalt kegyelem segítsen bennünket abban, hogy közösségeink mindennapi életében a szinodális működésmódon munkálkodjunk!
Kedves testvéreim, a Szentlélek vezessen bennünket ebben a nagyböjtben, amint Jézussal együtt felemelkedünk, hogy isteni ragyogását megtapasztaljuk, és – így megerősödve a hitben – folytassuk utunkat vele együtt, aki népének dicsősége és a nemzetek világossága.
Kelt Rómában, a Lateráni Szent Jánosnál, 2023. január 25-én, Szent Pál apostol megtérésének ünnepén.
Ferenc
Forrás: katolikus.hu
Üdvözlök mindenkit, rómaiakat és zarándokokat Olaszországból és más országokból. Köszöntöm a lengyel, cseh és perui csoportokat. Köszöntöm az itt jelenlévő kongói állampolgárokat. Az Önök országa gyönyörű, gyönyörű! Imádkozzatok az országotokért! Köszöntöm a spanyolországi Badajozból érkezetteket és a lisszaboni Gergely Intézet diákjait.
Köszöntöm az Amendolara-Cozenza fiataljait és a Villa Estense-Padua-i AVIS csoportot.
Mindannyiatoknak boldog vasárnapot kívánok. Kérem, ne felejtsetek el imádkozni értem. Jó étvágyat kívánok az ebédhez, és arrivederci (viszontlátásra)!
Forás: https://www.vatican.va/content/francesco/en/angelus/2023/documents/20230212-angelus.html
Amikor a szeretet és a béke nyelvét használjuk, ez lehetővé teszi számunkra, hogy párbeszédet folytassunk másokkal, még azokkal is, akik különböznek tőlünk. Ezzel a párbeszéddel kezdjük jobban megérteni egymást, lehetővé téve számunkra, hogy kövessük Jézust egy békésebb világ megteremtésében. A Kattints és Imádkozz egy lehetőség, hogy a most élő generációk a digitális világban megváltozzanak. "Isten hűséges és a reményünk benne olyan, mint egy szilárd horgony az égben."