Szeretetláng Lelki Napló Teológiai értékelésDr. Kovács Zoltán Teológiai cenzor
Napi Ima3 imádkozás
7. ÖSSZEGEZÉS
Összefoglalva az eddigi elemzést, megállapítom, hogy a Szeretetláng Lelki Napló üzeneteinek jelentős részében felismerhető a természetfölötti világ működésének jele. A lényegi részeket tekintve tehát constat de supernaturalitate97. A Szeretetlángról szóló részek biblikus szempontból megalapozottak, teológiailag tiszták, eretnekségre utaló tartalmat nem találtam bennük. Ha néhol a megfogalmazás – az ismert okok miatt – értelemzavaró is, a szövegkörnyezetből legnagyobbrészt egyértelműen kiderül, mit is akart a látnok írásban kifejezni.
Erzsébet asszony hitét, emberi és erkölcsi értékeit, az aszkézisben való előrehaladását, egészségi és pszichés állapotát, valamint a Szeretetlángra vonatkozó üzenetek tartalmát és teológiai összefüggéseit figyelembe véve megállapítom, hogy az allocutio-k hitelesek, tehát azok érzékelése nem szubjektív (patológiai, vagyis objektum nélküli, beteges érzékelés) szinten zajlott, hanem igen valószínű, hogy valós, objektív kegyelmi behatás következményei.
Az üzenetek tartalma és a körülötte felépült lelkiség világméretű elterjedése azt mutatja, hogy a Szeretetlángra vonatkozó közlések nem csupán a hívek „szimpátiáját” nyerték meg (placita fidelium), hanem a sensus fidei-t is megmozgatták, mely a teológia egyik legitim forrása, s amely biztos alapot képezhet a jövőben a consensus Ecclesiæ számára98. Ugyanezen a téren kell említést tennünk a hozzá kapcsolódó lelki gyümölcsökről is, melyek az Isten szeretetében és az Egyház hitében való növekedést segítették elő sok helyütt.
A Szeretetláng-üzenetekben – néhány rossz megfogalmazástól eltekintve – nagyrészt helyesen szerepelnek a szentháromságtan, a krisztológia, a pneumatológia, a kegyelemtan és a mariológia fogalmai. A connexio mysteriorum tehát nem zavaros, s az újszerűnek ható, de a keresztény misztikában valójában már ismert fogalmak („Szeretetláng”, „sátán megvakítása”) is teológiailag jól beleillenek az Egyház tanításába. Teljes szinkronban állnak a Depositum Fidei-vel az egyes aszketikai gyakorlatok is, melyeket az üzenetek magukban foglalnak.
-----------------------------------------------
97 Vö. PERRELLA S. M., Le apparizioni mariane, 86.
98 Vö. PERRELLA S. M., Le apparizioni mariane, 92.