Sziénai Szent Katalin, egyháztanító
Ma mindenekelőtt azért tekintünk Szent Katalinra, hogy megcsodáljuk benne azt, ami azonnal feltűnt azoknak, akik közelébe jutottak: különlegesen gazdag emberségét. Ez semmiképpen nem homályosította el, inkább növelte és tökéletesítette a kegyelem. Mintegy ez tette őt annak az igazságszerető, egészséges keresztény „humanizmusnak” az élő példaképévé, melynek alaptörvényét Szent Katalin dominikánus rendtársa és tanítója, Aquinói Szent Tamás fogalmazta meg. Aforizmája jólismert: „A kegyelem nem nyomja el, hanem feltételezi és tökéletesíti a természetet.” A teljes dimenziójú ember olyasvalaki, aki Krisztus kegyelme szerint cselekszik...
Tehát a mi szentünknek női természete volt, bőséggel rendelkezett képzelőerővel, intuícióval, érzékenységgel, akaraterővel és a cselekvés igényével, könnyen szót tudott érteni az emberekkel és szívesen vállalta a szolgálatot. Inkább átszellemült, nem pedig elszegényedett Krisztus világosságában, aki jegyeséül hívta, hogy misztikus módon azonosuljon vele a „belső tudás” mélységeiben, hogy hozzá hasonlóan elkötelezze magát a jótékonyság, a társadalmi, sőt politikai cselekvés mellett, nagyok és kicsinyek, gazdagok és szegények, tudósok és tudatlanok között. E csaknem írástudatlan leány képes lett arra, hogy meghallgassák, olvassák, véleményét figyelembe vegyék városok és birodalmak uralkodói, fejedelmek és az Egyház főpapjai, szerzetesek és teológusok, akik közül sokan tanítójukként és anyjukként tisztelték őt.
Csodálatos nő volt. A XIV. század második felében megmutatta, mire képes egy emberi lény.
Ismétlem – egy nő, alacsony sorú kelmefestő lánya, megmutatta, hogyan tud figyelni az egyetlen Pásztor és Tanító hangjára, s lelki táplálékot szerezni az Isteni Jegyes asztalánál, akinek „bölcs szűzként” nagylelkűen egész életét szentelte.
A kegyelem mesterműve volt, mely megújította és felemelte az emberi lényt a szentség tökélyére, mely egyúttal az emberség alapvető értékeinek teljes megvalósulása is... Bárcsak a mai emberek is, különösen a keresztények újból felfedezhetnék azokat a csodákat, melyeket a „cella magányában” lehet csak megismerni és élvezni, valójában Krisztus szívében! Akkor az ember ismét rátalálna önmagára, s méltóságának okaira, minden értékének alapjára, örök hivatásának magaslatára!