Krisztus a szabadító
„Ő majd megszabadít titeket”... „Ti, kik a Legmagasabb hajlékában lakoztok.” Abban a pillanatban, amikor megkísértette Krisztust, a kísértő utalt egy zsoltár igéire, mely Isten jóságos gondviselését dicsőíti. Mivel meg akarta győzni a Messiást, s rábeszélni arra, vesse le magát a jeruzsálemi templom legmagasabb párkányáról, emlékeztette Őt: „Parancsot adott angyalainak, a kezükön hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad” (Mt. 4:6).
Aztán, mint tudjuk, Krisztus rápirított a kísértőre, mondván: „Ne kísértsd Uradat, Istenedet” (Mt. 4:7). Megrótta azért, mert visszaélt az isteni igékkel, kifacsarva értelmezte őket, és meghamisította a bennük rejlő igazságot. ”Ipse liberabit te” — „Ő majd megszabadít téged.” Az Egyház a böjti időszak minden egyes napján emlékeztet bennünket az ember megszabadításának valódi jelentésére, melyet Isten bevégzett és tovább folytat Krisztusban: szabadulást a bűntől, szabadulást a test vágyaitól, a szem kívánságaitól és az élet gőgjétől (vö. 1 Jn. 2:16), szabadulást mindattól, ami az embert leginkább nyomasztja, még akkor is, ha megengedi számára az önálló döntés látszatának megőrzését.
Az ember ezeket a látszatokat a tárgyak birtoklásával és használatával óvja meg, olyan szolgálat áraként, melyet nem érez szolgálatnak, de mellyel másokat is szolgálatra késztet, gyakran erőszakkal, felebarátjának kárára. Az ember igazi felszabadítása, melyet Krisztus hozott el számára, szabadulást jelent a szabadság látszatától is, mely nem igazi szabadság. „Ipse liberabit te...”
Nagyböjt idején az Egyház arra szólít, hajtsunk fejet Isten előtt. S amikor felemeljük fejünket, Krisztust látjuk, az Ember Megváltóját. Egész élete által tanít bennünket, s különösen szenvedésével és halálával arra, mit jelent a „szabadság”.