Hit és kultúra építő jellegű párbeszéde
Míg az agnosztikus világnézetek – melyek ellenségesek a keresztény tradíciókkal szemben –, vagy éppen a kifejezetten ateista világnézetek valamelyike lelkesíti a nagy gondolkodókat, addig egyre nagyobb szükség van arra, hogy az Egyház létrehozzon egy kultúrák közötti párbeszédet, hogy így a ma embere is felfedezhesse, hogy Isten nem az ember vetélytársa, hanem az, aki őt felruházza azokkal az eszközökkel, melyek segítségével teljes mértékben megvalósíthatja önmagát – Isten képére és hasonlatosságára. Az ember valójában tudja, hogy múlhatja felül önmagát végtelen módon. Ennek nyilvánvaló bizonyítéka az a sok zseniális alkotó, akik oly nagy erőfeszítéssel igyekszenek a szépség és az igazság transzcendentális, örök értékeit időtálló gondolatokba és műalkotásokba foglalni, olyan értékeket tehát, amelyeket pillanatnyilag úgy fogunk fel, mint az abszolút kifejeződéseit. így ma a különböző kultúrák közötti találkozás úgy fogható fel, mint ami megtisztelő párbeszédre ad alkalmat azok között az emberek között, akiket jobban összekapcsol az, hogy a korunkra jellemző új humanizmust akarják megtalálni, mint amennyire a különbségek elválasztják őket egymástól.
Másfelől a mi kortársainknak, különösen a katolikusoknak sürgősen fel kell tenniük maguknak azt a kérdést, hogy mely körülmények azok, melyek a népek fejlődését elősegítik. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a kulturális haladás szorosan összekapcsolódik egy igazságosabb és testvéribb világ építésével...
Következésképp, apostoli küldetésem erejénél fogva, érzem a rám ruházott felelősséget, hogy az egyetemes Egyház szívében, de kapcsolatban és egyetértésben a helyi egyházakkal elmélyítsem a Szentszék kapcsolatát a kultúra minden vívmányával, és megújuló kapcsolatot tartsak fenn a nemzetek nagy családján belül a gyümölcsöző nemzetközi együttműködés keretében. Mert a nemzetek közössége olyan nagy közösség, melyet „különböző kötelékek kötnek össze, de lényegében és mindenek felett a kultúra köteléke”.