Prohászka Ottokár Elmélkedések az EvangéliumrólLázár föltámasztása
Napi Ima0 imádkozás 
a) „A zsidók közül sokan jövének Mártához és Máriához, hogy vigasztalják őket bátyjuk miatt. Márta, amint meghallotta, hogy Jézus jő, eléje méne; Mária pedig otthon ül vala. Mondá pedig Márta Jézusnak: Uram, ha itt lettél volna, az én bátyám nem halt volna meg” (Ján. 11,19). A dolgos, nyugtalan Márta az Úr elé siet s panaszkodik: házad, Mester, elárvult; ahová mindig szeretettel jöttél, ott most sírnak. Ó miért nem jöttél előbb? S hogyan is jöhet oda, hol te vagy otthon, betegség, kín és halál?! Szeretsz s mégis sujtasz? Ezt nem értjük; nehéz nekünk a bajt, a rosszat, a szenvedést Isten szeretetével megegyeztetni. Nem értjük e vaskezet. Bele vagyunk ékelve a fizikai rend vashálózatába, s a morális rend is tele van a rosszakarat szörnyűségével! Ah Uram, hódolok neked életben-halálban; élet-halál, ez az én kategóriám, neked más kategóriáid vannak. Te mondod: az én gondolataim nem a ti gondolataitok s az én utaim nem a ti utaitok; a lét nemcsak emberiség; az emberiség csak valami a végtelenben. Lehetetlen, hogy minden fölfogása, ízlése szerint menjen. Imádlak Uram szent akaratodban!
b) „Mondá neki Jézus: Feltámad a te bátyád. Mondá neki Márta: Tudom, hogy feltámad a feltámadásban az utolsó napon. Mondá neki Jézus: Én vagyok a feltámadás és az élet.” Halál van, szenvedés van, azt el nem törlöm, de a világ végén a lelkek ismét testet öltenek. Most testet öltenek a fiziológia folyamán; akkor majd az Isten teremtő akaratából. S a megtisztult lelkek erősek lesznek s áthatják a testet, úgy hogy az fényes, szép, szimmetrikus, gyors organumuk lesz. A művészet most is formát önt az anyagra, s szépséget s lelket teremt a lelketlenbe; a feltámadás lesz az anyagnak igazi átszellemülése; a lélek akadálytalanul kiönti rá szellemi szépségét s erejét. Én ezt hiszem; látom, hogy a lélek a hipnózisban, magnetizmusban hogy hajlítja s vetkőzteti ki természetéből a testet; hát még a végső s győzedelmes ébredésben.
Én is művésze vagyok a testnek az erény által; tisztaság, mértékletesség, önuralom, fegyelem által lelket viszek bele.
c) „Mária pedig, midőn odaért, hol Jézus vala, meglátván őt, lábaihoz borula és mondá neki: Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg az én bátyám.” A mélyérzelmű, csendes bánatba merült Mária lelkén napsugárként rezgett át a hír: A mester jelen van és téged hí. A mester az ő vigasza; rögtön lábaihoz borul; ez az ő helye; ha bűnét siratja, ha a föltámadtat imádja, ha panaszát panaszolja; a Mester lábaihoz borul. Hogy hajolt a Mester felé a lelke, hogy simult hozzá; így tesznek Jézus igaz hívei; akár sírnak, akár vigadnak, mindig szeretnek.
d) „Jézus tehát amint látta őt sírni s a zsidókat is, elbúsula lelkében és megrendüle és mondá: Hová tettétek őt? És könnyeze Jézus. Mondák tehát a zsidók: Ime, mennyire szerette őt.” Jézus szeret, gyászol és sír. Lelkének perspektívája végtelen: ő látja nyomorúságainkat, de le nem szakad alattuk, mert látja a végkifejlődést is, az Isten dicsőségét. Az Isten diadalmas hatalma keretezi számára a világot s annak bajait. – Nekünk jó, hogy nem tudjuk a jövőt; nem bírnók el sem fáradságaink, sem kudarcaink előrelátását. Igy pedig küzdve s kötelességet teljesítve haladunk előre. – Legyünk emberek, éljünk testvéreink közt; tudjunk sírni s résztvenni mások bajaiban. A barbárnak nincs részvéte; a keresztény hősök sírnak is.
e) „Jézus tehát a sírhoz méne.” A temetés irgalmassági cselekedet; tiszteletet lehel a halott iránt, ki a halál méltóságába, a misztériumba öltözködik… kísérjük a vándort. Nagy, fontos utat tett meg a lelke azóta az örök kapuk felé; talán a temetésen is jelen van az elhunytnak a lelke. Mikor temetünk, járjunk el az apostoli hitvallás utolsó ágazatai értelmében; hiszem a szentek közösségét, azért imádkozom érte; hiszem a test föltámadását, azért megtisztelem a testet temetésében, s hiszem az örök életet, azért remélem, hogy az örök világosság fényeskedik neki. Amen!
f) Mondá Jézus: Vegyétek fel a követ. Mondá Márta: Uram, már szaga van, mert negyednapos. Mondá neki Jézus: Nem mondtam neked, hogy ha hiszesz, meglátod az Isten dicsőségét? A végtelennek dicsősége diadalmaskodni fog összes fölfogásunkon s összetöri apró méreteinket. A halálban is összetör mindent, testet, termetet, szépséget, életet; a temetésnek is a vége a fáklyafüst. A test eltávozik, felbomlik, s a penészflóra új meg új kiadása váltakozik rajta. „Midőn meghal az ember, kígyókat és férgeket nyer osztályrészül.” Ez az ember dicsőségének a vége, s ott kezdi az Isten az ő dicsőségét kiépíteni! Lássam, Uram, a te dicsőségedet, az életet; az kell nekem!
g) „Elvevék tehát a követ, Jézus pedig felemelvén szemeit, mondá: Atyám, hálát adok neked, hogy meghallgattál engem. Én ugyan tudtam, hogy mindenkor meghallgatsz, de a körülálló népért mondám ezt, hogy higgyék, hogy te küldöttél engem.” Jézus biztos benne, hogy ő most a halottat föltámasztja, azért ez öntudatának nyilvánvaló kifejezést ad. Tudja, hogy szava teremt s éltet, mert Isten úgy akarja; megrendülve ez isteni erőnek tudatában fölemeli szemét. A sír bűzt lehel; gyönge emberek, a halál zsákmánya, állják győzelmes alakját körül. Vezérüknek kellene lennie. Ó bár hinnének, bár ne kételkednének. Azért tehát „nagy szóval kiálta: Lázár, jöjj ki. És azonnal kijöve, aki halott vala”. Hit, erő, meggyőződés kell belénk is az Isten nagy műveivel szemben; akár sír fölött, akár oltárnál álljunk, tudjuk, kinek hittünk; – tudjuk, hogy meg nem szégyenülünk. – Sokan hisznek; Lázár, Márta és Mária pedig Jézus lábaihoz borulnak: ez az ő családi, páratlan húsvétjuk. Hogy tér vissza Lázár, hogy Márta s Mária Jézussal körükben! Bethánia, édes, megvigasztalt, hálás lelkek háza; Jézushoz való ragaszkodásban nincs hozzá hasonló. E ház mélységeket zár, elragadtatásban élő lelkeket.