Kühár Flóris Vallomások és gondolatok
Napi Ima1 imádkozás 
Európa középkori térképének főpontjait a püspöki és monostori helyek alkotják; az emberföldrajz ebben az időben egyúttal az imádság földrajza is. A liturgia, mint életstílus megteremtette művészeti formáit. Babits „Ámor Sanctus"-a160 ízelítőt ád a liturgia költészetéből; a román és gótikus irányok alkotásait a mai műtörténet a kultusz céljaiból tudja igazán megmagyarázni... Mindenütt szerzetek, káptalanok állnak szolgálatára. Az antik templomban a kultusz centrumát nem zárt cellák, fülkék alkották, a „profanum vulgus"-nak161 oda nem volt bejárata; a nép közösségélete a fórumon játszódott le. A középkor a „fórumi ember" helyett kialakította a kórusi ember típusát: a közösségi élet javarészének a kórus lett a színhelye. Hogy mindebben az evangélium eszméi virágzottak ki, amelyek a közös imádságot hangsúlyozzák az egyéni, magánimádság fölött, de nem annak tagadásával, azt nem kell bizonyítani. Érdemes volna kinyomozni azokat a szellemtörténeti tényezőket, melyek az imádság értékelését megváltoztatták, és így a középkori ember imádkozó típusát végeredményben a mai gyár- és gépember típusává alakították.
(Az IMÁDSÁG ÉRTÉKELÉSE...)
160. Babits: Ámor Sanctus - Szent Szeretet. 50 közép-kori latin himnuszt tartalmazó gyűjtemény latinul és magyarul, kétnyelvű kiadásban. A magyar fordítást Babits Mihály készítette. 1933-ban jelent meg a Magyar Szemle Társaság gondozásában.
161. Profanum vulgus - a szent eszmék iránt érzéketlen, értetlen, nem fogékony tömeg. „Odi profanum vulgus" — gyűlölöm a közönséges tömeget. — Horatius