Kiss Ulrich naplója KételyÉvközi 4. vasárnap
Napi Ima20 imádkozás 

Kétely
Abban az időben: Jézus beszélni kezdett a zsinagógában: Ma beteljesedett az Írás, amelyet az imént hallottatok. Mindenki helyeselt neki, és csodálkozott a fönséges szavakon, amelyek ajkáról fakadtak. De hát nem József fia ez? –kérdezgették. Ekkor így szólt hozzájuk: Biztosan ezt a mondást szegezitek majd nekem: Orvos, gyógyítsd önmagadat! A nagy tetteket, amelyeket – mint hallottuk – Kafarnaumban végbevittél, tedd meg a hazádban is! Majd folytatta: Bizony, mondom nektek, hogy egy próféta sem kedves a maga hazájában. Igazán mondom nektek, sok özvegy élt Izraelben Illés idejében, amikor az ég három évre és hat hónapra bezárult, úgyhogy nagy éhínség támadt az egész földön. De közülük egyikhez sem kapott küldetést, csak a szidoni Száreptában élő özvegyasszonyhoz. Ugyanígy Elizeus próféta korában is sok leprás élt Izraelben, s egyikük sem tisztult meg, csak a szíriai Namán. Ezt hallva, a zsinagógában mind haragra gerjedtek. Felugrottak, kiűzték őt a városon kívülre, és fölvezették arra a hegyre, amelyen városuk épült, a szakadék szélére, hogy letaszítsák. De ő áthaladt közöttük és eltávozott. Lk 4,21-30
Agnosztikus
Mottó: csodálkozott a fönséges szavakon. – Ámulatuk nem tartott sokáig. Hazamenet a zsinagógából még útközben kezdték cáfolni a fenséges szavakat, egymással vetélkedve az ellenérvek gyártásában. A szomszéd gyereke lenne a Messiás? No, azt azért mégse! Századok óta meg voltak győződve, hogy Isten akkor és úgy tartja be ígéretét, amint neki tetszik, Csak amikor tényleg bekövetkezett, kezdtek kétkedni. Egyszerű: régóta már képzeletbeli forgatókönyvük volt, hogy hogyan is kellene majd történnie. Ehhez igazították a valós jelent. A kafarnaumi vita pedig prototípusa lett a hitvitáknak, melyet Jézusnak kellett vívnia egész életében az írástudókkal, akik persze mindent jobban tudtak. Ezek a hitviták pedig máig aktuális forgatókönyvei, mintái az agnosztikus kételynek: „Az nem lehet, hogy”.– Más szóval: „Mi, a tudomány, stb. jobban tudjuk”. Mint már Illés vagy Elizeus korában. De Jézus áthalad közöttük és ott maradnak kételyeikkel. Az út szélén. A szakadék szélén.