Dolhai Lajos - Csúcs és forrás 32. A SZENTMISE KÖNYÖRGÉSEI
Napi Ima9 imádkozás
A liturgia Isten dicsőségét és az ember üdvösségét szolgálja. Ezzel együtt, ezt a kettős célt nem kizárva tanít és nevel is minket. A liturgiában nemcsak az Isten szava, hanem a szentmise imádságai is tanítanak bennünket. Az imádságok közül kiemelkedik három könyörgés: a kollekta (az első könyörgés), az áldozati adományok fölötti könyörgés (oratio super oblata) és az áldozás utáni könyörgés (postcommunio). Mindhárom könyörgésnek sajátos funkciója van az Eucharisztia megünneplésében. Éppen ezért a tanításukat csak a liturgiában betöltött jellegzetes szerepük figyelembe vételével lehet összefoglalni.
A szentmise első könyörgésének latin elnevezése (collecta) már önmagában is utal e könyörgés sajátosságára (vö. RMÁR 54). A legvalószínűbb magyarázat szerint azért kapta az imádság ezt a nevet, mert ezen könyörgésben a miséző pap mintegy összefoglalja a hívő közösség imádságait, s a pap azt a nép nevében az Úr elé terjeszti. A „könyörögjünk” felszólítás utáni csend és a végén az „Ámen” akklamáció által csalatkozik és azonosul a közösség a könyörgéssel. A könyörgés értelme és szerepe tehát az,
hogy mindannyian, vagyis a pap és a hívek együtt állunk az Isten színe elé, és a miséző pap nevünkben és helyettünk Jézus Krisztus által a Szentlélekben az Atyához terjeszti kéréseinket (vö. RMÁR 32). Ez a könyörgés utal a napi liturgia sajátos misztériumára. Éppen ezért az Eucharisztia teológiája szempontjából nincs különösebb jelentősége.
Míg a kollekták Isten kegyelméért könyörögnek az ünnepre való összefüggésben, de minden Eucharisztikus vonatkozás nélkül, addig a felajánlási könyörgés lényege szerint az Eucharisztiára irányul (RMÁR 77). Egy-két kivételtől eltekintve nem találunk benne utalást a napi liturgiára. Ez az imádság az áldozati adományok előkészítéséhez és felajánlásához kapcsolódik. Sajátos funkciójából következik, hogy a felajánlás céljáról, az eucharisztikus áldozat lényegéről tanítja az eucharisztikus közösség tagjait. Többféle szerepe is van ennek az imádságnak. Egyrészt lezárja az áldozati adományok előkészítését, másrészt szoros kapcsolatban van az eucharisztikus imádsággal, amit közvetlenül bevezet. Tartalmilag számunkra azért is fontos, mert sok esetben elővételezi az áldozás utáni könyörgések témáit, hiszen már a felajánló könyörgésben is imádkozunk azért, hogy majd gazdagon részesüljünk a szentáldozat gyümölcseiben.
Az áldozás utáni könyörgés nemcsak hálaima a szentmisén elnyert kegyelmekért, hanem kérő imádság, amelyben azt kérjük, hogy az Úr az Eucharisztia megünneplését fordítsa lelkünk javára.
Egyrészt azt kérjük, hogy a szentség ereje vezessen minket földi életünkben, másrészt, hogy egykor az örökkévalóságban élvezhessük annak teljességét, amit most a szent színek alatt zálogként kaptunk. A Római Misekönyv általános rendelkezései (RMÁR 89) egyértelműen megfogalmazzák az utolsó oráció rendeltetetését: „Az áldozás utáni könyörgésben a pap az ünnepelt misztérium gyümölcseiért esedezik”. Azért imádkozunk, hogy az Eucharisztia, ez a „szentség”, a „mennyei eledel”, a „szent lakoma” és a „szent áldozat” váljék testünk és lelkünk javára.