Az Ige mellett – Kustár Zoltán igemagyarázata „…hogy a gyülekezet is épüljön belőle.”1Kor 14,1–25
Napi Ima1 imádkozás
„…hogy a gyülekezet is épüljön belőle.” 1Kor 14,1–25
1 Törekedjetek a szeretetre, buzgón kérjétek a lelki ajándékokat, de leginkább azt, hogy prófétáljatok. 2 Mert aki nyelveken szól, nem emberekhez szól, hanem Istenhez. Nem is érti meg őt senki, mert a Lélek által szól titkokat. 3 Aki pedig prófétál, emberekhez szól, és ezzel épít, bátorít, vigasztal. 4 Aki nyelveken szól, önmagát építi, aki pedig prófétál, a gyülekezetet építi. 5 Szeretném ugyan, ha mindnyájan szólnátok nyelveken, de még inkább, ha prófétálnátok; mert nagyobb az, aki prófétál, mint az, aki nyelveken szól, kivéve, ha meg is magyarázza, hogy a gyülekezet is épüljön belőle. 6 Ha pedig, testvéreim, elmegyek hozzátok, és nyelveken szólok, mit használok nektek, ha nem szólok hozzátok egyúttal kinyilatkoztatásban vagy ismeretben, prófétálásban vagy tanításban? 7 Az élettelen hangszerek, akár fuvola, akár lant, ha nem adnak különböző hangokat, hogyan ismerjük fel, amit a fuvolán vagy a lanton játszanak? 8 Ha pedig a trombita bizonytalan hangot ad, ki fog a harcra készülni? 9 Így van veletek is, amikor nyelveken szóltok: ha nem szóltok világosan, hogyan fogják megérteni, amit beszéltek? Csak a levegőbe fogtok beszélni. 10 Ki tudja, hányféle nyelv van ezen a világon, és egyik sem értelmetlen. 11 Ha tehát nem ismerem a nyelvet, a beszélőnek idegen maradok, és a beszélő is idegen lesz nekem. 12 Ezért ti is, mivel buzgón kéritek a lelki ajándékokat, arra igyekezzetek, hogy ez a gazdagodásotok a gyülekezet építését szolgálja. 13 Ezért aki nyelveken szól, imádkozzék azért, hogy magyarázatot is tudjon adni. 14 Mert ha nyelveken szólva imádkozom, a lelkem ugyan imádkozik, de az értelmemet nem használom. 15 Mi következik mindezekből? Imádkozom lélekkel, de imádkozom értelemmel is, dicséretet éneklek lélekkel, de dicséretet éneklek értelemmel is. 16 Mert ha csak lélekkel mondasz dicséretet, akkor aki az avatatlanok helyét foglalja el, hogyan fog áment mondani a te hálaadásodra, amikor nem is tudja, mit beszélsz? 17 Mert a te hálaadásod ugyan jó, de a másik nem épül belőle. 18 Hálát adok Istennek, hogy mindnyájatoknál jobban tudok nyelveken szólni, 19 de a gyülekezetben inkább akarok öt szót mondani értelemmel, hogy másokat is tanítsak, mintsem tízezer szót nyelveken. 20 Testvéreim, ne a gondolkodásban legyetek gyermekek, hanem a rosszban legyetek kiskorúak, a gondolkodásban ellenben érettek legyetek. 21 A törvényben meg van írva: „Idegen nyelveken és idegenek ajkával fogok szólni ehhez a néphez, de így sem hallgatnak rám”, ezt mondja az Úr. 22 Úgyhogy a nyelveken szólás jel, de nem a hívőknek, hanem a hitetleneknek, a prófétálás pedig nem a hitetleneknek, hanem a hívőknek szól. 23 Ha tehát összejön az egész gyülekezet, és mindnyájan nyelveken szólnak, és közben bemennek oda az avatatlanok vagy a hitetlenek, nem azt fogják-e mondani, hogy őrjöngtök? 24 De ha valamennyien prófétálnak, és bemegy egy hitetlen vagy avatatlan, azt mindenki meggyőzi bűnös voltáról, mindenki megítéli, 25 és így szívének titkai nyilvánvalóvá lesznek, úgyhogy arcra borulva imádja Istent, és hirdeti, hogy Isten valóban közöttetek van.
Az Ige mellett – Kustár Zoltán igemagyarázata
(5) „…hogy a gyülekezet is épüljön belőle.” (1Kor 14,1–25)
A korinthusi gyülekezetben volt egy különös szokás, a nyelveken szólás, amely ugyanolyan tiszteletnek örvendett, mint a tanítás vagy a prófétálás. Művelői mélyen átélték az Isten közelségét, és azt, amit ilyenkor éreztek, lelkes hangözönnel juttatták kifejezésre. Nem az történt azonban, mint pünkösdkor, amikor az apostolok a Szentlélek hatására olyan nyelveken szóltak, amit nem tanultak (ApCsel 2): Korinthusban a nyelveken szólás valószínűleg minden nyelven értelmetlenül hangzott. Pál meggyőződése, hogy az istentiszteleten csak annak van helye, ami építi a gyülekezet, azaz tanít, meggyőz, bátorít, mert belőle érthetően Isten üzenete szól. Márpedig a nyelveken szólás magyarázat nélkül nem ilyen, s ezért, írja Pál, az egyéni imaszobába való (lásd 28. v.). Ma is fontos a Szentlelket arra kérni, mutassa meg, hogyan vihetnénk közelebb Isten Igéjét az emberekhez, és hogyan segíthetünk nekik átélni a hit örömeit. Pál apostol tanítása azonban ebben is megfontoltságra int: a gyülekezetben csak olyasmi történjék, amit mindenki érthet, mindenki átélhet, és a kívülállóknak sem okoz megbotránkozást.