A nap szentje Szent I. Kelemenpápa és vértanú
Napi Ima5 imádkozás
Története
I. Kelemen általában Római Kelemen vagy Clemens Romanus néven ismert, hogy megkülönböztessék az Alexandriaitól.
Szent Péter első négy utódjának listáját a történészek különbözőképpen rendezik. Egyesek I. Kelement Cletus elé helyezik; mások összekeverik Cletust Anakletussal. Az 1871-ben Rómában nyomtatott Annuario Pontificio Szent Linus és Szent Cletus után a negyedik helyre teszi őt, így I. Kelemen Szent Péter harmadik utóda.
Quintus Septimius Florentus Tertullianus szerint 199 körül a római egyház azt állította, hogy Kelement Péter szentelte fel (De Praescriptiones, XXXII), Szent Jeromos állítása szerint pedig az ő idejében a legtöbb latin meg volt győződve arról, hogy Kelemen az apostol közvetlen utódja (De viris illustribus, XV). Jeromos számos más művében is alátámasztotta ezt a tézist. Az ókori dokumentumok azonban nagy bizonytalanságot mutatnak az időbeli elhelyezkedését illetően.
Egy dolog biztos I. Kelemennel kapcsolatban: a Szentírás, valamint a zsidó és nem kanonikus szövegek mélyreható ismerete (amely írásaiból kiderül); ezért úgy vélik, hogy a kereszténységhez a judaizmusból érkezett. Pontifikátusáról ismert, hogy körülbelül 10 évig tartott (90-től 100-ig), Domitianus, Nerva és Traianus császárok alatt. Jelentős helye van az Egyház életében, amely az „apostoli atyák” egyikeként tiszteli őt a korinthusi közösséghez írt levele miatt.
A levél keletkezésének háttere a korinthusi gyülekezetben kialakult vitához kapcsolódik, amely több presbiternek a tisztségéből való kizárásához vezetett. Semmit sem tudni az elégedetlenség okairól, amely a közösség fiatalabb tagjainak az idősebbek elleni lázadásához vezetett. A presbitereknek nem tulajdonítottak erkölcsi vétséget, és elbocsátásukat Kelemen despotikusnak és indokolatlannak tartotta. A kereszténység történetében valójában ez az első olyan beavatkozás, amelyet Róma püspöke tett más egyházi közösségek ügyeiben.
A korinthusi egyház múltbeli magatartásának dicsérő beszámolója után Kelemen elítéli a bűnöket és dicséri az erényeket, és különböző érveit az ószövetségi szentírásokból vett bőséges illusztrációkkal illusztrálja. Ezzel előkészíti az utat a jelenlegi zavargások késői megrovásához, amellyel a levél kétharmadának befejezéséig vár. Kelemen túlságosan diszkurzív, és levele kétszer olyan hosszú, mint a Zsidókhoz írt levél. Számos általános buzdítása csak közvetve kapcsolódik ahhoz a gyakorlati témához, amelyre a levél irányul, és nagyon valószínű, hogy nagyrészt azoknak a homíliáknak alapján íródott, amelyekkel Rómában szokta építeni keresztény híveit. A levelet időről időre nyilvánosan felolvasták Korinthusban, és a 4. századra a használata más egyházakban is elterjedt; még a híres Codex Alexandrinus (Alexandriai kódex) mellékleteként is megtalálható, de ez nem jelenti azt, hogy valaha is kanonikus státuszt kapott volna.
A később Prima Clementis-nek nevezett levél az apostolok szövegei után többek között megerősíti a püspökök hatalmát a hívek felett és a római apostoli szék elsőbbségét a többi felett: ez a dokumentum az egész ókori kereszténységben elterjedt és mindmáig érvényes. Kelemen „bölcs, atyai komolysággal szólal meg, felelősségtudattal, határozottan követel, ugyanakkor elnéző a szemrehányásokban” (G. Lebreton).
I. Kelemen utolsó éveiről keveset tudunk. Egy IV. századi hagyomány szerint Nerva parancsára horgonnyal a nyakában megfojtották a Krímben, száműzetése helyén, de az erre vonatkozó akták legendának számítanak. Másrészt a történész Eusebius Caesareai és Szent Jeromos egyetért abban, hogy I. Kelemen 101-ben halt meg, és egyáltalán nem beszélnek száműzetésről és vértanúságról.
A Clement név jelentése: 'szelíd, jóságos, megbocsátó' (latin).
Ima
Szentjeid erőssége, mindenható, örök Isten, add, hogy
örvendező lélekkel üljük meg Szent Kelemen pápa emléknapját.
Ő Fiad papja és vértanúja volt: amit a szent áldozatban cselekedett,
azt vére ontásával tanúsította,
amit ajkával hirdetett, azt példájával is megerősítette.
A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik
a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön-örökké. Ámen